Transportnytt_4_2022 1
tema e-handelsmässa 275 utställare deltog på den
nya e-handelsmässan i Kista, som arrangerades 20-21 april och besöktes av cirka 6 000 personer. Efterlängtad e-handelsmässa i Kista Tusentals besökare minglade runt bland hundratals utställare på nya e-handelsmässan i Kista. ”Kul att äntligen kunna träffas igen!”, var den stående kommentaren i mässhallen. Text och foto: Lars Andersson E 26 gentligen skulle den nya ehandelsmässan ”e-Commerce Expo/Mark Tech Expo/Retail TECH” ha arrangerats redan 2021, men som så mycket annat fick den ställas in på grund av pandemin. Nu var det dock äntligen dags, och den 2021 april möttes e-handelsbranschen återigen på Kistamässan utanför Stockholm. Den nya mässan — som alltså består av ovan nämnda tre olika delmässor — var fulltecknad vad gäller antalet utställare, vilket innebär att 275 utställare från olika sektorer av branschen visade upp sig inför de cirka 6 000 besökare som hade anmält sig. Bland alla utställare kan nämnas Linde Material Handling, GBD Lagersystem, Maersk Sverige, Element Logic, Instabox, Logicenters, AJ Produkter, Logistic Contractor, Widrikson Logistik, TGW Scandinavia och Strongpoint. Förutom utställningsdelen pågick också frukostmöten, panelsamtal och konferenser under de två dagarna. Besökarna kunde välja mellan ett hundratal olika talare att lyssna på, däribland Amazons Sverige-chef Gulfem Toygar, Elgigantens vd Niclas Eriksson och NAKD:s grundare Jarno Vanhatapio. Den sistnämnde berättade om resan han gjort med Nelly och NA-KD, och om hur de med NA-KD — trots att de omsätter miljarder — bara har skrapat på ytan vad gäller stora marknader som Tyskland, USA och Storbritannien. — Vi har bara börjat. Vi har en snabbare tillväxt än branschen i övrigt och nu har vi en ny app på gång som kommer att driva ytterligare trafik, säger NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio. Bland övriga talare kan nämnas Claes Jönsson, warehouse automation expert och Nils Pärletun, sales and marketing director, från lagersystemföretaget Consafe Logistics. De höll en föreläsning om nya trender som kommer att förändra framtidens lager och nämnde då ökade krav på spårbarhet, fokus på hållbarhet samt automationsflexibilitet. — En sak är säker: det går inte att bygga ett stort lager och tro att det kommer att fungera för all framtid. Köpmönstren förändras ständigt, och det gäller att skaffa sig flexibilitet både vad gäller automationslösningar och WMS-system, säger Nils Pärletun. På de kommande sidorna kan du kolla in några av mässans alla utställare och besökare. NR 4- 2022 TRANSPORTNYTT