Transportnytt_4_2022 1
ledare INNEHÅLL Fler tjejer löser inte förarbrist
en — tyvärr I förra numret av Transportnytt hade vi en notis om att rekordmånga kvinnliga elever idag går på transportgymnasiet för att bli lastbilsförare, något vi har tittat närmare på i detta nummer. Utvecklingen mot fler kvinnliga elever är något som glädjer inte minst Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA), där man jobbat länge med att öka jämställdheten i yrket. På sidan 22 kan du läsa om några unga kvinnor som utbildar sig till lastbilsförare på transportgymnasiet Mimers Hus i Kungälv, där över hälften av eleverna är tjejer. Tyvärr löser dock inte den ökande jämställdheten den långvariga förarbristen. Enligt TYA är det två sökande till varje plats på fordons- och transportgymnasiet, så nog finns det gott om ungdomar som gärna vill köra lastbil. Problemet är snarare att det saknas skolor och utbildningsplatser, vilket TYA:s vd Sigalit Sundbäck tar upp i reportaget. I det här numret kan du också läsa om logistikbjässen Kuehne+Nagel och deras minsta affärsområde, nämligen tredjepartslogistiken. När jag säger ”minsta affärsområde” så är det kanske något missvisande, för då är det i jämförelse med deras betydligt större verksamheter sjö-, flyg- och bilfrakt. Jämför man uteslutande med andra TPL-aktörer har Kuehne+Nagel redan idag en framskjuten position, men större ska man bli. Mer om detta på sidan 20. Även hos automationsföretaget Knapp händer det mycket (sidan 18). Förutom att automationslösningar ska levereras till Dagab, Apoteket och Åhléns kom nyligen beskedet att man också ska automatisera Kicks nya centrallager. Samtidigt pågår rekrytering inför den kommande flytten från lilla Åstorp utanför Helsingborg till Malmö. Stressigt, men spännande. Missa inte heller reportaget från den nya e-handelsmässan som arrangerades på Kistamässan i Stockholm den 20-21 april. Efter ett par tuffa pandemiår kunde e-handelsbranschen äntligen mötas fysiskt igen, lyssna på föredrag och kolla in branschnyheter. Läs mer om mässan på sidan 26, och bläddra sedan vidare till provkörningen av nya Mercedes Citan, som vår branschexpert Christer Andersson bedömer som ”ovärdig” ifråga om en viss aspekt — vilken kan du läsa om på sidan 32. Lars Andersson Chefredaktör NÄSTA NUMMER I Transportnytt nummer 5-2022, som kommer till prenumeranterna den 8 juni, pratar vi med logtechbolaget Dreamlogistics i Habo och så tar vi oss en titt på geofencingen och det nationella samarbetsprojekt som pågått sedan 2018. Dessutom undersöker vi hur det står till med e-handeln och dess returer, plus som vanligt transportbilsnytt, debattinlägg och mycket mer! NR 4- 2022 TRANSPORTNYTT 32 42 ÅSIKTEN Så förändrar förutsägande analyser transporthanteringen 3 NR 4 2022, årgång 65 5 DEBATT: ”Låt fler lätta lastbilar köra på el och biogas” 6 AKTUELLT: EU stoppar ryska fartyg och lastbilar 13 PÅ NYTT JOBB 14 PRODUKTNYTT 16 TRANSPORTBILSNYTT 18 TEMA Knapp tar hem ännu ett projekt 18 20 TEMA Offensiv TPL-plan för Kuehne+Nagel 20 22 TEMA Allt fler tjejer vill bli lastbilsförare 22 26 TEMA Välbesökt e-handelsmässa i Kista 32 PROVKÖRNING ”Detta är inte värdigt en Mercedes Citan”