Transportnytt_4_2022 1
provkörning Mercedes Citan i Pro-utförandet. Enda
st namnet och motorerna är nedärvda från föregångaren. Vi föredrar de mattsvarta stötfångarna på instegsmodellen Base. Båda saknar avbärarsköldar längs sidorna. Plåtfälgarna beror på vinterdäcken. Transportnytt provar: Mercedes Citan Lång Pro110 CDI L1 95 hk ”Var observant på maxlasten vid köp av Mercedes Citan” En maxlast strax över 400 kilo är inte värdigt en Mercedes Citan. Och inte heller originalet Renault Kangoo Van. De bilar med 95 hk-motorn som i dag finns i handeln säljs med en lastvikt i nivå med personbilen Renault Clio. E 32 fter Transportnytts provkörning av nya Mercedes Citan i Tyskland inför den svenska premiären redovisade vi i huvudsak positiva omdömen, med brasklappen att vi återkommer i vårt ordinarie provkörningsprogram. Brasklappar kan vara bra. När vi nu kört bilen med 70 kW/95 hk-motorn blev vi besvikna över provbilens extremt låga 415 kilo maxlast. Alltså i nivå med exempelvis minipersonbilen Renault Clio. Jämförelsen med Renault är relevant. Systerbilen Renault Kangoo Van hyllade vi i nr 6-2021 för dess innovativa lastlösning med avsaknad av B-stolpe. Provexemplaret fick nämligen lasta 633 kilo och vi klagade inte på lastförmågan. Exemplaret var ett av de första som nådde Sverige. anger Renault maxlasten till cirka 500 kg. Även det är lågt. Renault förklarar över 200 kilos skillnad mellan bilarna i handeln och vår provbil med att denna inte var homologerad, det vill säga godkänd, för den svenska marknaden. Samtidigt meddelar man att man kommer att utöka modellens tillval med möjlighet att öka lastvikten med 200 kilo genom en högre totalvikt. Även i tillvalslistan för Mercedes Citan Text och foto: Christer Andersson Vår provkörning av Mercedes Citan föranledde oss att kolla lastförmågan även för ett tiotal nya Renault Kangoo med samma 95 hk-diesel. Samtliga hade en maxlast av 420 kilo. Med 130 hk-motorn finns, väl gömt, en punkt med 209 kilo ökad lastvikt genom att höja totalvikten till 2 230 kg. Merkostnaden är 3 100 kronor, inklusive moms. En Citan-säljare vi pratat med kände inte till detta förrän vi gemensamt granskat det finstilta i hans dator. Med 415 och 420 kilo maxlast kan vi inte rekommendera varken Mercedes Citan eller Renault Kangoo Van för ett NR 4- 2022 TRANSPORTNYTT christer andersson