Transportnytt_4_2022 1
provkörning med textilklädsel. Däremot passar int
e stolen den tämligen småvuxne artikelförfattaren. Speciellt är det ryggstödet undertecknad har problem med. Är sannolikt bättre för en kraftigare förare. Stolen är manuellt justerbar bakifrånframåt-uppåt. Som småvuxen hade jag gärna kunnat höja den något mer. Framkanten är inte separat justerbar i höjdled och ryggstödslutningen är inte steglös. Det är däremot svankstödet som regleras av en spak på högersidan av ryggstödet, svåråtkomlig på grund av en förvaringsbox mellan sätena. Skjutmånen är tillräcklig, utom för riktigt storvuxna. Passagerarstolen är likvärdig med förarstolen men saknar svankstödet. Bilen kommer också att finnas med tre säten i bredd. Citan kommer även i en version med med passagerarstolen nedsänkbar i golvet och halva mellanväggen av ett metallnät invikbart mot förarplatsen för att ge förlängt lastutrymme. Dock utan den största finessen, som Renault behåller för sig själv, nämligen med borttagen B-stolpe. Ratten är justerbar åt två håll och har en behaglig greppyta. Rattkransen skymmer effektivt instrumenten med artikelförfattarens favoritkörställning. Instrument som avläses analogt i två runda urtavlor. Däremellan en mindre informationsdisplay. En 7-tums pekskärm mitt på panelen ser ut att vara dithängd i efterhand. Skärmen innehåller information om radio, telefon, navigation samt flera nya körhjälpmedel inklusive en digital backspegel och backkamera med bra skärpa under gynnsamma väderförhållanden. Dessutom ger den perfekt överblick av dragkroken vilket förenklar koppling av släp. Reglage och manövertangenter är logiskt välplacerade och belysta. Naturligtvis på Mercedesvis med ljus- och spolarfunktioner samlade i samma spak under ratten till vänster. Farthållarfunktioner i vänster ratteker och telefon med mera i den högra. Dörrlåsen, elfönsterhissarna och backspeglarna manövreras med tangenter på förardörrens armstöd. Övriga ljusfunktioner på panelen till vänster under ratten. På panelen, under pekskärmen, sköts värmen för elstol, varningsblinkers och dörrlås. Förvaringsmöjligheterna i hytten är någorlunda väl tillgodosedda. Främst saknar vi ett ”arbetsbord”. Ganska små kartfack i dörrarna och ett stort nedfällbart 34 De asymmetriskt öppnande bakdörrarna ger bra åtkomst men spärrar inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen. Hjulhusen är plåtrena. Belysning i taket och 10 lastsäkringsöglor. handskfack framför passageraren. Tyvärr ej låsbart. Ett ganska stort fack under lock mellan sätena. Fungerar även som armstöd för föraren. Personligen irriteras jag av att dra armbågen i locket vid växling och att facket gör det svårt att komma åt säkerhetsbältesfästena. Ett stort förvaringsfack ovanpå panelen skulle varit ännu bättre om det haft ett lock eller en större skärm. Det som förvaras där under färd speglas i vindrutan. Ett mindre fack under lock ovanpå panelen framför föraren finns i Kangoo och i tillvalslistan till Citan. Utöver detta några småfack och en utmärkt förvaringshylla i taket ovanför vindrutan. Hyllan övergår i kurvhandtag på båda sidorna. Sikten störs av att en småvuxen förare sitter lågt även med höjd stol, vilket påverkar närsikten. Detta kan kompenseras av tillvalselektronik vid precisionsparkering liksom parkeringsassistans. Ingen genomsikt, eftersom fönster i bakdörrarna inte är standard. Däremot bra ytterbackspeglar. Trots små rutor bakom vindrutestolparna är dessa osedvanligt sikthämmande vid korsningar. Solskydden klarar sin uppgift framåt, men inte vid sidoljus, och vindrutetorkarna lämnar en cirka 3 centimeter osvept sektion till vänster. Säkerheten innefattar naturligtvis trepunktsbälten med i höjdled justerbara yttre fästen. Huvudskydden är enbart justerbara i höjdled. Krockkuddar på båda sidorna liksom sidokrockkuddar. Urkopplingsbar på passagerarsidan. Vi gillar att motorhuven öppnas med gasdämpare. Det är trångt runt den tvärställda 1,5-litersdieln, men alla förarkonHär är det smalt, endast cirka 61,5 centimeter brett, och mellanväggen stjäl ytterligare cirka 15 centimeter. Trägolvet och klädseln på väggarna ingår i ett tillvalspaket. troller och påfyllningar är väl markerade och åtkomliga. Gäller i stort sett även lampbyten. Bra med en stänkplåt under motorn. De asymmetriska bakdörrarna till skåpet låser i 90 graders öppning, men tyvärr inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen. Provbilen var klädd med en tjock träskiva på golvet samt tunna på väggarna, tak och dörrar. Ingår i ett paket. Hjulhusen är plåtrena. Sex lastsäkringsöglor i golvet och tre i midjehöjd på vänstersidan och en på högersidan. Bra ledbelysning i taket. Sidodörren öppnar endast cirka 61,5 centimeter och mellanväggen stjäl NR 4- 2022 TRANSPORTNYTT christer andersson christer andersson