Transportnytt_4_2022 1
debatt ”Inför undantag — låt fler lätta lastbilar
köra på el och biogas” För att stötta transportbranschens omställning till förnybara drivmedel måste regeringen införa ett viktundantag för lätta lastbilar som drivs av el eller biogas. Det anser samverkansorganisation Biodriv Öst. O m åtta år ska transportsektorn i Sverige ha minskat utsläppen med 70 procent. Då behöver alla förnybara alternativ användas där de gör som störst nytta. Med dagens oroliga drivmedelspriser är det tydligt att behovet att stötta omställningen till mer närproducerade drivmedel aldrig varit större. Därför behöver Regeringen besluta om att införa ett viktundantag för lätta lastbilar som drivs av el eller biogas. I december 2020 gav Regeringen Transtill följd av mindre luftföroreningar och buller. Med Transportstyrelsens förslag skulle transportkostnaderna öka samtidigt som de övriga samhällsnyttor som mer el och biogas bidrar med förblir outnyttjade. Vi anser att Regeringen ska Fr v: Felix Ek, sakkunnig transportnäringen, Beatrice Torgnyson Klemme, vd, Ulf Troeng, sakkunnig styrmedel vid Biodriv Öst. portstyrelsen i uppdrag att utreda ett undantag gällande körkortsregler för fordon för förnybara drivmedel som el och biogas. Undantaget innebär att de med B-körkort skulle kunna få köra lätta lastbilar med en totalvikt på upp till 4,25 ton istället för 3,5 ton. Bakgrunden till utredningen är ett EUdirektiv som tillåter länder att införa denna typ av undantag eftersom drivlinorna till el- och gasfordon ger tyngre fordon vilket medför lägre lastvikt. Transportstyrelsen presenterade uppdraget i november 2021 och kom fram till att undantaget inte bör införas i Sverige då det kan vara svårt att kontrollera efterlevnaden. BioDriv Öst håller inte med om detta och har tillsammans med medlemmar, transportutförare och branschorganisationer lyft frågan under en längre tid för att tydliggöra behovet av undantaget. Det finns goda skäl att införa undantaget i Sverige liksom flera andra EU-länder har gjort. Ett undantag som tillåter högre totalvikt för el- och biogasdrivna lätta lastbilar skulle bidra till att snabba på omställningen till fler förnybara alternativ. Vilket behövs för att klara transportsektorns omställning. El och biogas faller ofta väl ut ekonomiskt bland lätta lastbilar med lägre drivmedelskostnader och fordonsskatt. Drivmedelspriserna på el och biogas har ofta varit mer stabila jämfört med andra drivmedel då produktionen ofta är mer regional. Närproducerade drivmedel är en fördel i tider av krig och pandemi. Vi minskar vårt beroende av importerat drivmedel samtidigt som vi bidrar till ökad sysselsättning och bättre försörjningstrygghet. Vi får även en förbättrad miljö i stadskärnor införa undantaget på ett liknande sätt som i Tyskland. Där har undantaget formulerats på ett sätt som gör det lätt att följa upp genom att fokusera på drivmedlet som fordonet är godkänt för. Krav finns även på en extra fordonsutbildning för bibehållen trafiksäkerhet. Det tyska sättet att tolka undantaget på är bra och pragmatiskt. Det fångar andemeningen med undantaget utan att göra uppföljningen överdrivet krånglig samtidigt som trafiksäkerheten fortfarande beaktas. Vi uppmanar därför Regeringen att lyssna till branschens önskemål och se möjligheterna som i Tyskland. Då kan vi öka takten i omställningen med hjälp av eloch biogasfordon, samtidigt som vi minskar beroendet av importerade drivmedel. Beatrice Torgnyson Klemme, vd för samverkansorganisationen Biodriv Öst Felix Ek, sakkunnig transportnäringen Ulf Troeng, sakkunnig styrmedel NR 4- 2022 TRANSPORTNYTT 5 Biodriv Öst