Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Chefen som blev klimataktivist
Chef & Karriär Kompetens framför magkänsla
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Hantera gnällande medarbetare
Liria Ortiz råder generelllt chefer att vara förs
iktiga med att börja stämpla medarbetare som gnälliga. – Ingen människa föds gnällig. Att gnälla är en inlärd strategi som vi har anammat under livets gång för att reglera negativa känslor, säger hon. Missnöjesyttringarna kan också vara ett tecken på att en person mår dåligt privat. – Om arbetsplatsen inte har en gnällkultur och en person gnäller mycket kan man fundera på vad det beror på. Är hen trött på jobbet? Eller bara missnöjd med sina egna prestationer? Det kan finnas vinster för en enskild individ med att klaga, få uppmärksamhet och få med sig andra. Att prata illa om en annan grupp gör också att man själv framstår i lite bättre dager. I alla fall ett tag. Blir det utdraget kan den gnälliga i värsta fall bli bortvald av andra. Det finns också en risk att chefer ser individer som gnäller som ett problem, när det ofta är en kombination av personers mående och arbetsmiljön. – Kanske är du lite otydlig som chef, eller förstår inte medarbetarens stress eller kritik. Ta det inte personligt, säger Liria Ortiz. Hur klagomålen bemöts av dig är viktigt för hur det hela utvecklas. – Man måste observera sitt eget beteende. Är det något jag gör som chef som förstärker gnället? Till exempel att jag inte lyssnar på feedback, att jag själv är gnällig, eller bestraffar gnäll? Att förbjuda gnäll funkar inte, inte heller att ignorera eller argumentera med personer som visar sitt missnöje, enligt Liria Ortiz. Det blir bara värre. I stället är knepet att inte fastna i det sura genom att diskutera och ge gnället för mycket tid och näring. Be hellre hela gruppen arbeta fram förslag på lösningar. Gå sedan vidare och byt ämne. – Men kom ihåg att först måste du lyssna på vad dina medarbetare säger. Cheferna präglar grupper otroligt mycket, säger Liria Ortiz. Därför finns det stora möjligheter att påverka klimatet. En övning för att stävja gnissel i maskineriet är att samla gruppen och låta alla gnälla intensivt på till exempel vädret i en minut. Det brukar lätta upp stämningen, enligt Liria Ortiz. Budskapet är att beteendet är okej, men att det behöver begränsas. – Kanske kan man göra övningar i att ge konstruktiv kritik för att arbeta med arbetsmiljön samtidigt. Vanliga orsaker till missnöje är tidsbrist och organisationsförändringar. I chefsrollen kan du känna dig pressad både uppifrån och av medarbetarna. Har ni en svår arbetssituation så försök vara öppen med att det finns gränser för vad du som chef kan göra, men fortsätt att sprida hopp i gruppen och tilltro till allas förmåga, tipsar Liria Ortiz. – Säg till exempel: ”Vi klarar det på något sätt. Jag ser att ni anstränger er. Vi kommer att hitta strategier tillsammans. Det här är ett gemensamt problem vi har.” Kanske gnäller du också själv mer än vad du tror på jobbet? Oftast har vi lättare att se andra som gnälliga än oss själva. Om du är modig kan du be dem berätta eller skriva ner anonymt vad du brukar gnälla på, föreslår Liria Ortiz. EN KORTSIKTIG VINST 3 MODIGA ÖVNINGAR MOT GNÄLL På kort sikt stimulerar faktiskt gnällande hjärnans belöningssystem, eftersom knoppen tror att vi löser ett problem bara vi pratar om det. Lite snack mellan två kollegor om en yttre ”motståndare”, som den sena bussen eller dåligt väder, skapar också ett litet band. Gnäll kan ge en vi-känsla, särskilt mellan människor som inte känner varandra väl. Men på längre sikt riskerar klagandet att skapa en negativ stress på arbetsplatsen, både hos den som gnäller och de som blir utsatta för snacket. Förändringar blir tröga att genomföra och en trött känsla av hopplöshet kan sprida sig. Långvarigt gnäll kan också öka risken för psykisk ohälsa. KÄLLA: psykolog Liria Ortiz. 1 Inled ett möte med att låta alla gnälla på vädret eller något annat två och två, i minst en minut. 2 Låt medarbetarna skriva ner anonymt vad de är missnöjda med på jobbet. Be sedan gruppen arbeta fram förslag på lösningar på de problem som lyfts. 3 Be medarbetarna skriva ner anonymt vad de tycker att du som chef brukar gnälla på. NR 2 2022 CHEF & KARRIÄR /23 FOTO: COLOURBOX
Chef & Karriär Chef vill utmana fördomarna
Chef & Karriär Arbetsplatsen - Röda Korset
Chef & Karriär Har du rätt lön?
Chef & Karriär Kulturkrock chefa i Sverige
Chef & Karriär Min inspiration
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Alla vinner på volontärjobb
Chef & Karriär "Ombord stannar tiden"
Chef & Karriär Träning och hälsa
Chef & Karriär Berömda chefer