Nya Dimensioner I KRISER HITTAR VI NYA LÖSNINGAR
Nya Dimensioner STARKT FÖRSTA KVARTAL AV BE, FÖRBR
UKNINGEN AV STÅL MINSKADE 2019
Nya Dimensioner BE CENTRALISERAR: BRA FÖR MILJÖ OC
H EKONOMI
Nya Dimensioner FÖRSÄLJNING HANDLAR OM RELATIONER
BE:S NYA PRODUKTCHEFER ANDERS ERIKSSON, NY PRODUK
TCHEF ARMERING: ”VI SKA HITTA BRA LÖSNINGAR ÅT KUNDEN” För Anders Eriksson innebär den nya tjänsten som produktchef för Armering att han återgår till en roll som han haft tidigare. Anders, som i grunden är byggnadsingenjör, började på BE Group för 14 år sedan. Han har genom åren haft många olika roller, men alltid med fokus på byggindustrin. De senaste tre åren har han varit affärsutvecklingschef för byggsidan. – För mig handlar försäljning om relationsbyggande, och att tillsammans med kunden hitta så bra lösningar som möjligt, säger han. Hur skulle du beskriva armeringsmarknaden för tillfället? – Det är en oerhört tuff marknad, med många aktörer och en otrolig konkurrens. Priserna är pressade och marginalerna små, sammantaget gör det att marknaden blir svår att läsa av. Min övertygelse är den som lyckas skapa bäst relationer med kunderna, också kommer att lyckas bäst, och där tror jag att vi inom BE har en stor fördel. Hur ser du på ditt ”nygamla” jobb? – Rollen som produktchef har förändrats lite, det är inte samma jobb som tidigare. Jag hade kundansvar och gjorde många egna affärer även förra gången, men nu är tanken att jag ska vara ännu mer marknadsorienterad, ännu närmare affärerna inte minst genom att stötta och hjälpa säljarna och hela tiden försöka förbättra vårt erbjudande inom armering. PER-OLOF SEGERBERG, NY PRODUKTCHEF STÅL PLATTA OCH TUNNA ”JAG VET VAD SOM KRÄVS FÖR ATT FÅ TILL ETT AVSLUT” Han började som trainee på dåvarande Bröderna Edstrand för 36 år sedan. Efter en utflykt till en konkurrent i början av 2000-talet var han tillbaka på BE Group 2012 – då i rollen som säljchef. När Per-Olof Segerberg nu blir ny produktchef för segmentet Stål platta och tunna innebär det att han delvis ändrar inriktning. För första gången i karriären kommer han inte att tillhöra säljsidan. – Jag har en hel del erfarenhet i bagaget som kommer till användning nu. Den här coronavåren är det inte mycket som är sig likt. Hur ser du på marknaden för plåt, och vad blir viktigt att fokusera på när allt det här är över? – Om vi tittar på den svenska marknaden så är konkurrensen knivskarp, det är utan tvekan ett tufft läge. Vi är en aktör bland många, och tävlar mot allt från stora producenter till mindre nischaktörer som specialiserat sig på enbart plåt. Det är svårt nu att säga hur den pågående krisen kommer att påverka marknaden och affärerna på sikt. Vår styrka är att vi har ett brett utbud av formatplåt på vårt lager, skärning av grovplåt samt ett nära samarbete med vårt dotterbolag AMBE när det gället tunnplåt. Anders Eriksson Hur går det till? – Det kan handla om allt från att öka kunskapsnivån om armering hos våra säljare, så att de känner sig trygga i mötet med kunderna, till att hitta de bästa inköpskanalerna just här och nu. Vad ser du mest fram emot? – Att få komma ut och träffa kunder igen. Och att tillsammans med mina kollegor inom säljorganisationen hitta de bästa lösningarna för kunderna. Hur ser du på din nya roll som produktchef? – Det ska bli spännande och lärorikt. Jag blir lite som spindeln i nätet, länken mellan kunder, vår försäljningsavdelning och våra leverantörer. – Min viktigaste uppgift blir att serva säljavdelningen, att arbeta för och utveckla produkten, hjälpa till internt och stötta säljarna i affärerna. Min stora styrka är min långa erfarenhet av att göra affärer, jag vet vad som krävs för att få till ett avslut. Per-Olof Segerberg NYA DIMENSIONER 13
Nya Dimensioner ANALYS: FORTSATT GOD TILLGÅNG PÅ S
TÅL
Nya Dimensioner SÅ HÅLLER BE ÖPPET I SOMMAR