Byggaren 1
Christer Andersson om nya förutsättningar för han
tverkarbilar Samproduktion och teknik nya förutsättningar för han Transportbilsbranschen kan jämföras med de europeiska kungahusen – nästan alla är släkt med alla. I dag kan i fl era fall samma bilmodell marknadsföras under fyra konkurrerande märkesnamn. Och mer samproduktion är på gång med samarbeten och sammanslagningar. Exempelvis mellan VW och Ford samt Fiat och PSA. Samtidigt pågår en teknikomställning mot elbilar. Text och foto: Christer Andersson D et kan inte vara lätt att vara hantverkare när fordonsparken skall förnyas. Oavsett om man är ensamjobbande egenföretagare eller skall förnya en vagnpark. Relationen till den lokala handlaren visar sig ofta vara viktigare än själva produkten. Naturligtvis en förklaring till att de bilmärken som kan erbjuda trovärdighet i form av ett brett återförsäljarnät och möjlighet till närliggande service fortsätter att knapra marknadsandelar. Vi syftar främst på Volkswagen som år ut och år in dominerar med en tredjedel av hela den lätta lastbilsförsäljningen i Sverige. Just nu med 33,5 procent av marknaden. Ett resonemang som gäller även från varandra helt fristående märken som Ford och Renault vilka båda till stor del representerats av samma återförsäljarnät vilket är sprunget ur den gamla Volvo-handeln. Ford och Renault har i åratal kämpat om andraplatsen. Men, nu har Ford dragit ifrån och Renault går kräftgång. Under perioden januari-juli i år ligger Ford på en solklar andraplats med 17,8 procent av en marknad som under årets första sju månader minskat drastiskt med 44,4 procent. Huvudsakligen beroende på coronapandemin i kombination med införandet av Bonus malus och WLTP-klassningen av bilarnas avgasutsläpp. Renault har däremot ramlat ner till femteplatsen med blygsamma 6,1 procent marknadsandelar. Trea är nu Mercedes med 12,9 procent. Peugeot Expert, en populär hantverkarbil i dag. Endast utformningen av fronten skiljer den från samproducerade Citroën Jumpy, Opel Vivaro och Toyota Proace. 20 BYGGAREN 5 2020