VellingePosten nr 2 2023 1
2 Kryp – och snikflation Att matpriserna gått upp
och att nästan allting annat också har blivit dyrare är inget som kunnat undgå oss konsumenter, men många företag har också minskat mängden i sina varor. Till exempel så har Pågens bröd Gott Gräddat minskat från tidigare 680 gram till 550 gram till samma pris som innan. Tillverkarna brukar försvara förfarandet med att det är butikerna som sätter priserna och hänvisar gärna till att de ”kontinuerligt ser över och förändrar och förbättrar” sina produkter. Visst kan man förstå att företagen också har ökade kostnader men oftast smyger de in sina förändringar för att vi som konsumenter ska tro att vi får det vi fått innan i förpackningen. Det är inte bara mängden som förändras. Nyligen introducerade det amerikanska radioprogrammet Planet Money begreppet skimplation eller snikflation på svenska. Det är när företagen försämrar kvaliteten på varor och tjänster för att spara pengar. Det kan handla om magrare utbud på hotellfrukosten eller att det tar längre tid att nå någon på kundtjänst eftersom företaget dragit ner på resurser. Det gäller bland annat Änglamarks kulörtvätt. Både den tidigare förpackningen och den nya innehåller 900 milliliter men på den tidigare stod det att den skulle räcka till 30 tvättar nu räcker den bara till 25. Den är alltså utspädd med något, med vad kan man bara fundera på. Som konsument gäller det verkligen att ha ögonen öppna och titta på förpackningen vad som står. Man kan kanske byta ut den varan mot någon annan liknande som kostar lite mindre. Men det gäller även många tjänster. Ganska många bad – och gymanläggningar har valt att ha bastun avstängd sedan elpriserna drog i höjden. Det är lätt att förstå men för den som till exempel har köpt ett årskort där tjänsten faktisk ingår känner sig nog lurad, och att inte få gå in och sätta sig i bastun efter att ha varit i vattnet ger inte samma sköna känsla, en varm dusch värmer inte på samma vis. Klimatmötet COP26 i Glasgow hösten 2021 var i mångas ögon ett misslyckande. Klimatforskare och miljöorganisationer kunde frustrerat konstatera att det görs för lite för att stoppa klimatförändringarna och att det går på tok för långsamt. Och maten som serverades under mötet kunde man verkligen diskutera. Medan världens ledare diskuterade hur de skulle få människor att dra ner på köttet och mejeriprodukterna – vars industrier står för stora utsläpp – satt de och mumsade i sig hamburgare och blodiga biffar. Vad sänder det för signaler? Politikerna i Malmö har haft samma problem i frågan. Som ett sätt att spara pengar och minska klimatavtrycken har kommunen dragit ner på animaliska produkter på skolor och äldreboenden. Men själva har de behållit köttet. I förra veckan kom beslutet att kött slopas som representations mat. I vissa fall kan fågel och fisk förbeställas till individer som önskar ”särskild kost”. Jag anser att detta är något som fler kommuner också skulle införa. Det är viktigare att våra barn och äldre får bra mat än att politiker inte kan avstå sin biff. Ragnhild Svensson Ledarskribent i VellingePosten ..med “Vellinge Nyheter” First Aid Kit 3 mars 2023 I över ett decennium har systrarna Klara och Johanna Söderberg i First Aid Kit förtrollat lyssnare världen över. Med över en miljard streams, hyllmeter med priser och flera turnéer i ryggen väntar nu nästa kapitel för den numera ikoniska duon när de åker ut på en omfattande turné. Det bor en urkraft i First Aids Kits musik. En utomjordisk synergi som verkar sväva på säkert avstånd högt ovanför trender och självmedvetet poserande. Och det är just denna särskilda magi som tagit systrarna Klara och Johanna Söderberg ända från huset i Svedmyra till lyssnare runtom i hela världen. Att First Aid Kit hör hemma på det största av scener råder det inget tvivel om. Den 3 mars kommer systrarna Söderberg till Malmö Arena. Special guest på turnén är ingen mindre än vännen och samarbetspartnern Maja Francis. Köp dina biljetter på ticketmaster.se God lunch serveras vardagar kl 11.30–14.00 i Percy’s Restaurang i Malmö Arena eller i Nilssons Restaurang & Bar på Malmö Arena Hotel. I samarbete med: Biljetter: ticketmaster.se, 077-578 00 00 VIP / Företagspaket: 040-642 04 00 Boka bord: 040-642 04 44 malmoarena.com VellingePosten nr 2 2023 samt eVellingeposten.se Upplaga 18 700 ex samt 1500 digitalta adresser. VellingePosten delas ut till samtliga hushåll i Vellinge kommun. Du hittar också tidningen på ett antal tidningställ runt om i distributionsområdet samt på www.vellingeposten.se. Text och bild om inget annat anges: Ann Mellblom. Grafisk formgivning: Olof Kjölstad, Stefan Svensson. Ansvarig utgivare och chefredaktör: Stefan Svensson. Redaktionssekreterare: Ragnhild Svensson 0734-387402 Produktionsbolag: Vellingeposten i Vellinge AB. Tryck: BOLD Sydsvenska Tryck AB. Distribution: SDR och egen. Försäljning av annonser: Stefan Karlsson 0733-56 64 99, Christer Holst 0735-44 02 61, Stefan Svensson 0735-44 02 28. Allan Holst 0735-44 02 33, Ragnhild Svensson 0734-38 74 02. Manuskript kan lämnas till redaktionen för VellingePosten på Södra Villagränd 1 B 245 33 Staffanstorp eller info@vellingeposten.se. Eftertryck av artiklar godkännes efter godkännande av ansvarige utgivaren. Eftertryck av annonser godkänns inte. Vi följer lagen om upphovsrätt och därför efterdebiterar vi med 1000 kr per påbörjad spalt (max 6000:-). Utgivningsplan och prislista på www.vellingeposten.se.