VellingePosten nr 2 2023 1
24 Utbetalning av elstödet: Säkerhetsdetaljerna d
u inte bör missa Har du hört talas om smishing och vishing? När elstödet nu planeras att nå de svenska hushållen går myndigheterna samtidigt ut och varnar för en ökad risk för bedrägerier. Äldre personer är särskilt utsatta, men det finns knep för att undvika att bli lurad. Nuförtiden när allt fler ärenden görs via mobiltelefonen har bedragarna också ändrat sina metoder. I dag är det främst två typer av mobilbedrägeri som är vanliga: smishing, bedrägeri via SMS och vishing, bedrägeri via samtal. Under 2022 ökade framförallt andelen vishing med hela 132 procent jämfört med året innan. Extra utsatta är äldre människor med begränsad vana av att använda digitala tjänster. Utbetalningarna av elstödet kommer att omfatta 4,4 miljoner hushåll och utifrån bedragarnas synpunkt är det ett gyllene tillfälle. Av den anledningen går myndigheterna ut med en varning om mobilbedrägeri och understryker att varken myndigheter, Svenska Kraftnät eller Swedbank kommer att kontakta kunder och uppmana till att lämna ifrån sig person- och kontouppgifter eller logga in någonstans. -Bedragare är experter på att låtsas vara någon de inte är, därför är det mycket viktigt att så snart som möjligt identifiera en bluff. Förutom att ta del av viktig information direkt från myndigheter och företag så kan du fråga dig själv kontrollfrågor som ”varför låter den här personen så stressad” eller ”varför ber den här personen mig att bekräfta min personliga information.” Det är tecken på att det är en bluff, säger Fredrik Kjell, COO på Truecaller. Bästa rådet är att alltid vara mycket försiktig när du skickar någon sort av personlig information. Om man till exempel får ett meddelande att man måste betala en avgift till sin bank och är osäker, gå till bankens officiella webbsida och logga in eller lägg på luren och ring till banken till ett nummer som finns på hemsidan. Gå alltid via officiella kanaler. Prata med anhöriga Det allra viktigaste är att informationen når fram. Inte bara i samband med utbetalningen av elstödet, utan även i allmänhet. Kan man ta ett gemensamt ansvar och hjälpa äldre anhöriga och bekanta, att undvika att bli lurade genom att informera och prata om den här typen av bedrägerier. Bedragarna har genom åren kommit på många sätt att luras och är idag mycket skickliga på att identifiera sårbara grupper, och använda ett tilltal som framstår som trovärdigt, kombinationen av tillit och osäkerhet över viss teknik bidrar tyvärr till att många äldre blir ett mål att lura. Men genom att ta ansvar tillsammans kan vi skydda våra nära och kära. Genom att varna föräldrar och äldre släktingar är halva Stopp i avloppet - vi har resurserna! www.controtech.se Vi utför: • Högtrycksspolning av avloppssystem • Slamsugning och spolning av dagvattenbrunnar/avloppsnät • Tömning av trekammarbrunnar/septitankar • Rotskärning/TV-inspektion av rörledningar • Fastighetsspolning stammar/stick. Rörinspektion - Ledningssökning • Industriunderhåll och sanering • Tömning av oljeavskiljare/Besiktning* • Tömning/spolning av tvättanläggningar för fordon • Tömning/service av pumpgropar • Sanering oljeskador • ADR-transport - farligt gods/avfall • Cisternkontroll och rengöring* • Besiktning av IBC:er för farligt gods *Vi är ackrediterade av SWEDAC för cisternkontroll, kontroll av oljeskiljare. Nr: 3917 Ring 040-15 72 30 För ett professionellt utförande! Niclas 070-640 86 06 Cy ControTech AB Företaget som skapar trygghet i miljön! Limhamnsgårdens Allé 3, 216 16 Limhamn info@controtech.se niclas@controtech.se striden vunnen. Oavsett om det är någon som utger sig för att vara från en myndighet, en oseriös telefonsäljare, eller andra former av bedrägeri – uppdatera omgivningen på vad som är aktuellt. På så sätt kommer de att vara mer uppmärksamma på oönskade SMS och samtal. Prata även om hur bedragare skickligt kan använda berättelser och olika former av övertalning för att verka trovärdiga. Det är viktigt att komma ihåg att man alltid har rätt att lägga på luren, kolla upp nummer, be uppringaren att återkomma om man känner sig osäker och framför allt – lämna aldrig ut uppgifter om man inte känner sig trygg. Ett av de första stegen man kan ta för att skydda sig från bedrägerier är att ladda ner True caller-appen, du behöver kanske ladda ner den på dina föräldrars/ närståendes telefon. Appen identifierar rapporterade bluffnummer och låter användaren även blockera misstänkta spamnummer på en gång. 5 tips för att undvika smishing och vishing 1. Var alltid försiktig med att dela personliga uppgifter! Om du känner dig otrygg eller osäker lämna aldrig ut några personliga uppgifter. 2. Se upp för plötsliga varnings-SMS och samtal 3. Ge inte efter för press 4. Se upp om någon verkar för hjälpsam 5. Undvik privata nummer Fakta elstödet Elstödet börjar betalas ut den 20 februari och bygger på uppgifter från Svenska Kraftnät. Försäkringskassan administrerar utbetalningen som sker via Swedbank. Ingen av dessa kommer att kontakta kunder och be om kontrolluppgifter eller att logga in någonstans – om detta sker i ett samtal eller via SMS är det en bedragare – anmäl och blockera numret så hjälper du andra att undvika bedrägerier. För fullständig information se https://wwwforsakringskassan. se/privatperson/utbetalning-av-elstod. Rotavdrag enligt Skatteverkets regler. Jourtjänst