Fotbollsbörsen 1
SVenSk HÄSTnÄRinG SM i SPonSRinG SM i sponsring 2
019/20 Sedan 2010 har Sport & Affärer genomfört en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. SHL-klubbarna tar som vanligt hem de fl esta topplaceringar - med några skrällar i toppen - medan Malmö FF återigen tar hem förstaplatsen. För elfte året i rad presenterar Sport & Affärer SM i sponsring, och på grund av den pågående pandemin är intresset för ekonomin i Sveriges idrottsföreningar större än någonsin. När covid-19 bröt ut i början av året var SHLklubbarnas partneravtal för säsongen 2019/20 till stor del redan uppfyllda, förutom de delar som rörde slutspelet, och den stora effekten av pandemin kommer vi först se när klubbarna redovisar det ekonomiska resultatet för säsongen 2020/21. Eftersom Allsvenskan i fotboll 2019 var avslutad innan pandemin bröt ut har inte klubbarnas sponsorintäkter för redovisad säsong påverkats av covid-19. Ända sedan kartläggningen startade har Malmö FF varit etta i listan. Förutom sponsorintäkter på 71,9 miljoner kronor 2019 redovisar Malmö FF event- och konferensintäkter på 25,5 miljoner kronor. Totalt är det bara sex allsvenska klubbar på topp15-listan där de tre Stockholmsklubbarna - AIK Fotboll, Djurgårdens IF Fotboll och Hammarby IF - samt IFK Göteborg placerar sig 8-11. Noterbart är att det endast skiljer 700 000 kronor mellan Hammarby IF på åttondeplats och Djurgårdens IF Fotboll på elfteplats. BK Häcken, som har ökat sina sponsorintäkter kraftigt de senaste åren, närmar sig kvartetten medan IF Elfsborg, som redan innan pandemin började tappa i sponsorintäkter, hamnar utanför listan för första gången. Den stora skrällen är Leksands IF som ökade sina sponsorintäkter från 23 miljoner kronor till 58,8 miljoner kronor, vilket inte bara är en imponerande ökning utan också gör klubben till etta i SHL vad gäller sponsorintäkter 2019/20. Leksands IF redovisar nästan 13 miljoner kronor mer än Frölunda Hockey som är trea på listan, och därefter följer HV71 och Luleå Hockey som alltid tillhör listans främsta klubbar. Sett till omsättning är det en stor skräll att mindre klubbar som Malmö Redhawks och Rögle BK placerar sig före Linköping HC, Färjestad BK och Brynäs IF. Örebro Hockey (30,2 miljoner kronor), Skellefteå AIK (29,8) och Djurgårdens IF Hockey (28,8) slutar utanför topp15 medan Växjö Lakers (24,5) fortsätter sin negativa trend. Även bland damidrottsföreningarna har det blivit en del förändringar i listan. Bakom FC Rosengård, som ligger i nivå med mindre klubbar i herrallsvenskan, närmar sig Kopparbergs/Göteborg FC 10 miljoner kronor och klättrar från fyra till tvåa. Sveriges främsta basketklubb, Luleå Basket, behåller tredjeplatsen medan Piteå IF är fyra. Sedan 2017 har Linköping FC och Eskilstuna United DFF slagits om femteplatsen, och i år skiljde det endast 300 000 kronor mellan klubbarna. text: Pierre Eklund SPoRT & AFFÄReR HAR TiTTAT PÅ: A. Hur mycket drog klubben in totalt på intäkter från reklam, sponsring och partners säsongen 2019/20* inklusive försäljning av företagsloger och arenanamn enligt årsredovisningen? b. Redovisar klubben andra intäkter som kan relateras till sponsring och event? intäkter från restaurang och biljettförsäljning räknas inte med. C. Hur ser klubbens marknads/sponsoravdelning ut? D. Vilka är klubbens största samarbetspartners? * Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2019. För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2020 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2019 för fotbollsklubbar och 2019/2020 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat. Läs mer på FOtO: SHuTTerSTOCk.COM/leneTSTAn