Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö SEBASTIANS NATTBOK
Några hade räknat ut honom, andra sa att hans bäs
ta tid var förbi. Olle Ljungström hade dock inte varit Olle Ljungström om han inte ännu en gång överraskat alla. Nu är han aktuell igen med inte mindre än två nya album och en konsertturné som kommer till Växjö Teater den 20 april. OLLE Ljungström har knarkat och supit med de bästa, kramats sönder i musikpressen och har i perioder försvunnit helt från offentligheten, men han har alltid gjort relevant och stundom tidlöst vacker musik. I likhet med flera andra artister ur samma generation har han fått en ny vår tack vare TV4:s Så mycket bättre. Ä REEPERBAHN Reeperbahn var redan när de bildades 1977 en frisk fläkt i ett svenskt musikaliskt landskap svårt märkt av sviterna efter punkens ankomst. Det självbetitlade debutalbumet, som släpptes släpptes 1979, är på många sätt förvisso en ganska traditionell rockplatta, men texterna – vid tidpunkten skrivna av Olle och basisten Dan Sundquist (senare framgångsrik producent) – sticker ut med den personliga språkbehandling som senare skulle bli Ljungströms signum. Venuspassagen blev inte bara det stora publika genombrottet, det är också en obestridlig svensk popklassiker, med låtar som titelspåret, Främlingen och Förnedringen och en mörk, nästan hotfull ljudbild som för tiden kändes väldigt osvensk. På de två första albumen delade Olle Ljungström och Dan Sundquist på både sång och textförfattande, men när Sundquist lämnade bandet 1982 klev Ljungström fram som ensam frontfigur, en roll han alltid haft ett ambivalent förhållande till. 1983 släppte Reeperbahn två album, Peep-Show och Intriger, med ett mer synthorienterat sound och medverkade samma år i Staffan Hildebrands kultfilm G som i gemenskap under pseudonymen Nürnberg 47 och låten Hundarna Brinner. Så småningom rann Reeperbahn ut i sanden, utan något egentligt beslut om att lägga av, och Olle Ljungström försvann ur rampljuset och koncentrerade sig på jobben som copywriter och fotomodell. 1991 kom vändpunkten, då han gästsjöng med Webstrarna på deras singel Vänner för livet. I en intervju med Sydsvenskan kommenterade Ljungström upplevelsen så här: SOLOKARRIÄR – Före Webstrarna hade jag inte en tanke på en solokarriär. Jag var reklamare och fotomodell och musikbranschen var för mig Piss Factory number one. Att syssla med musik var meningslöst. 1993 kom så Ljungströms första soloalbum, döpt efter honom själv, och det var här det mångåriga låtskrivarsamarbetet med 26 | nöjesnytt nda sedan genombrottet med den legendariska gruppen Reeperbahn och albumet Venuspassagen 1981 har Olle Ljungström varit en centralfigur i svenskt musikliv. Han Heinz Liljedahl började. Plattan fick stor uppmärksamhet, inte minst för texterna och under de följande åren släppte Ljungström (och Liljedahl) en rad hyllade album: Världens räddaste man (1994), Tack (1995), Det stora kalaset (1998) och En apa som liknar dig (2000). Efter 2002 års Synthesizer drog sig Ljungström än en gång tillbaka från medieuppmärksamheten och det var också vid den här tidpunkten ryktena om hans missbruk började florera. COMEBACK MED ALBUMET SJU 2008 samlades stora delar av den svenska artisteliten för att hylla Ljungström på albumet Andra sjunger Olle Ljungström och det dröjde inte länge förrän Olle själv avslöjade att han höll på med en ny platta. Comebacken med Sju blev oerhört uppmärksammad och i en intervju med Fredrik Strage i DN Kultur gav Olle sin förklaring till varför han lämnat både Stockholm, kroglivet och musikbranschen bakom sig och flyttat ut till en stuga på landet. – Jag fann ingen njutning i att sitta på Riche längre. Jag var trött på den livsföring som jag haft under större delen av mitt vuxna liv. Dessutom är det tråkigt att bo i en stad. Där händer ingenting. På landet händer saker hela tiden. Sju var en comeback som hette duga, trots att soundet var rockigare och slamrigare än vad fansen var vana vid. Skärpan i texterna fanns dock kvar och var i många fall mer slipade än någonsin. – Jag kan inte låtsas att jag är tjugo år gammal och världens skönaste punkrockare, sa Olle i samma intervju. Jag kan inte ens låtsas att jag är Iggy Pop. Däremot kan jag sjunga "svenska folk, vi älskar lam erotisk poesi" och "svenskt kött är nästan alltid dött". Jag kan sjunga det för en publik på 20 000 personer. Och jag vet att de raderna kommer att få fyra fem personer att må dåligt resten av livet. Och det kommer att tillfredsställa mig enormt. När Strage frågade hur han tycker hans skrivande förändrats genom åren svarade Olle på sitt oefterhärmliga sätt så här: – Jag skriver enklare nu. Mer avskalat. Förr brukade jag skriva saker och tänka: "Vad betyder det här?" Jag är en hyfsat begåvad människa. Jag behöver inte gömma mig bakom svåra ord för att övertyga människor om att jag är fullständigt briljant. Jag vill inte heller skriva vardagsbetraktelser. Artister som Ulf Lundell och Lars Winnerbäck sjunger: "jag ska köpa mjölk och sen ska jag gå hem och laga mat och sen går vi ut i skogen…" Det är inget fel med det, men jag vill göra något annat, något strikt. PÅ TURNÉ I VÅR Under 2011 tilldelades Olle Cornelis-stipendiet och släppte boken Jag är både listig och stark och verkade på allvar ha kommit på fötter. Vintern 2012 drabbades han dock av en stroke och har sedan dess kämpat med hälsoproblem, något som blev väldigt tydligt under inspelningarna av Så mycket bättre förra sommaren. Det programmet trots allt förde med sig var att en helt ny publik upptäckte Ljungströms låtskatt och han har under hela hösten legat på listorna med Darins version av En apa som liknar dig och Ugglas tolkning av Jag och min far. Under 2013 kommer en ny platta, Släng in en clown, och under våren ger sig Ljungström ut på efterlängtad turné igen. Den 20 april kommer han med sitt band till Växjö Teater. ■ TEXT: CONNY DAHLSTRÖM OLLE LJUNGSTRÖM NAMN: Lars Olof Gustaf Ljungström FÖDELSEDAG: 12 augusti 1961 UPPVÄXT: Svartsö i Stockholms skärgård KARRIÄR: Sångare, låtskrivare, gitarrist, konstnär, copywriter och modell SOLOALBUM: Olle Ljungström (1993) Världens räddaste man (1994) Tack (1995) Det stora kalaset (1998) En apa som liknar dig (2000) Bäst (samlingsalbum) (2001) Syntheziser (2002) Sju (2009) Släng in en clown (2013) AKTUELL: Kommer till Växjö Teater den 20 april.
Nöjesnytt Växjö TREND
Nöjesnytt Växjö TEMA
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Växjö NOTISER
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö MUSIK, SPEL & FILM
Nöjesnytt Växjö SERIER