Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö SEBASTIANS NATTBOK
Nöjesnytt Växjö TREND
Nöjesnytt Växjö TEMA
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
TOMAS ANDERSSON KRISTOFFER – DRÖMMEN OM AMERIKA F
örra året gav sig Kristoffer Appelquist för första gången ut på vägarna med den tokhyllade föreställningen KRIG. Nu är det dags för en ny standupshow, kallad Drömmen om Amerika, som når Växjö Teater den 4 april. framröstad till Årets manliga komiker på Svenska stand up-galan. Ingen blev egentligen förvånad över det. Få komiker har nämligen träffat så rätt i sina betraktelser och stil som Kristoffer gjort under de senaste åren. Han är både personlig och allmängiltig, både elak och snäll och hamnar alltid på rätt sida det vulgära. I en intervju Nöjesnytt gjorde inför nypremiären av KRIG svarade han så här på frågan om hur man hittar sin stil som komiker. – Det vetefan. Jag letar fortfarande efter min, tror jag. Jag tycker faktiskt den mesta typ av humor är rolig: 2 jag gillar ordvitsar och limerickar och häromdagen såg jag en skitfånig sketch med Galenskaparna som jag skrattade åt så jag nästan kissade på mig. Men jag skulle aldrig kunna göra de där grejerna, jag vill hellre vara lite deadpan, lite smart så där. Om jag lyckas eller inte är väl upp till andra att avgöra. I den nya föreställningen kommer han som namnet antyder att fokusera på sin kärlek till USA och allt som landet står för. För Kristoffer Appelquist älskar verkligen USA: kulturen, maten och människorna och det faktum att vem som helst kan jobba sig upp och bli vad som helst. Att vem som helst kan bli president och att vem som helst kan bli miljonär. Kort sagt dyrkar Kristoffer det stora landet i väst – the land of the free and the home of the brave. Det finns bara ett litet krux: han har själv aldrig varit där. Inte för att det hindrar honom att göra en föreställning, dock. För Kristoffer Appelquist är Amerika en dröm och det här är föreställningen om den drömmen. – Alla människor har åsikter om USA. Jag har själv aldrig varit där, men ändå är jag så pass frälst att jag firar nationaldag den 4 juli istället för den 6 juni. Det här är föreställningen om min dröm om Amerika, säger Kristoffer i ett pressmeddelande. ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: BINGO RIMÉR 012 var överlag ett väldigt bra år för Malmöfödde, numera värmlänningen Kristoffer Appelquist. Förutom KRIG medverkade han i ett stort antal TV-program – som RAW Comedy Club, Parlamentet, Adamlive, Starke man, Kontoret och Mitt liv är ett skämt – och krönte ett framgångsrikt år med att bli TAW släppte sin första platta Ebenser 1998, under namnet Tomas Andersson, men det var med uppföljaren Ett slag för dig som han både lade till det andra efternamnet Wij och hittade sin egen röst, både bildligt och bokstavligt. Albumets titelspår är för övrigt en låt som i mångt och mycket förändrat undertecknads syn på svenskspråkig popmusik och Tomas säger själv att den låten satte en ny standard för hans låtskrivande. Det var också här, med låten Landet vi föddes i som Tomas fascination för och rörande beskrivningar av hemlandet tog sin början – något som kulminerade i den numera klassiska Blues från Sverige, från 2004 års Stjärnorna i oss. Vi är värda så mycket mer från 2002 var inte riktigt samma omvälvande upplevelse som föregångaren, men efter Stjärnorna i oss har TAW, med 2010 års oväntat kalla och ofokuserade Spår som undantag, levererat alldeles förträffliga album, fulla av texter som med skarp observationsförmåga berättat om livet i Sverige här och nu – och ibland även då. För även om Tomas Andersson Wij har ett eget uttryck både i sång och gitarrspel är det först och främst i texterna han gör det största avtrycket, något som säkert har sin förklaring i hans bakgrund som journalist. I anslutning till releasen av senaste, utmärkta albumet Romantiken berättar Tomas i det förträffliga webU magazinet Obladoo.se om hur han ser på sitt textförfattande. – Precis som för de flesta har kärlek varit en stor grej för mig, men andra ämnen har kanske pockat på starkare (att skriva om). När jag skriver texter vill jag ut på en kant, där det svindlar lite. Bra kärlekstexter finns det så djävulskt många redan, det är svårare att göra något där som känns eget och nytt. Jag har ju varit, och är, väldigt intresserad av det här landet också. Av hur Sverige förändras. Jag är född -72 och har vuxit upp i en sorts kulturell peak. Det samhälle min son växer upp i är en förfallskultur. Jag har skrivit mycket om hur det förflutna fortsätter att påverka en. Den 28 mars gästar Tomas Andersson Wij Växjö Teater i en akustisk föreställning. ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: SANDRA LÖV 72 | nöjesnytt Sverige är fullt av svårmodiga män med akustiska gitarrer som sjunger om livet. Få av dem har dock något riktigt relevant att säga om oss som människor och vår samtid och framstår mer som posörer än singer/songwriters i ordets rätta bemärkelse. Tomas Andersson Wij tillhör undantagen. Wij nder ett drygt decennium har han levererat några av de bästa svenskspråkiga albumen genren producerat och han har genom ett flitigt turnerande och mäktiga, men lågmälda konserter stadigt byggt upp en trogen publik. APPELQUIST
Nöjesnytt Växjö NOTISER
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö MUSIK, SPEL & FILM
Nöjesnytt Växjö SERIER