Årsredovisning 2016 1
Årsredovisning 2016 VD HAR ORDET
Årsredovisning 2016 AFFÄRSMODELL
Årsredovisning 2016 VISION, AFFÄRSIDÉ OCH MÅL
Årsredovisning 2016 KUNDER KUNDER Trygga och trivs
amma boendemiljöer skapar vi tillsammans med våra kunder. Vi på Willhem vill erbjuda en service som gör att våra kunder längtar hem varje dag. Under året har vi fokuserat på att ytterligare förbättra vår skötsel och förvaltning, men också utvecklat nya smarta tjänster för ett hållbart boende. Vi tycker det är viktigt att finnas nära kunderna. Därför har vi valt att ha egna lokala förvaltningsorganisationer så långt det är möjligt. Den lokala närvaron kompletterar vi med en samordnad kundservice som handlägger alla inkommande ärenden i dialog med personalen på orterna. Det är ett arbetssätt som frigör mycket tid för våra bovärdar och förvaltningsassistenter som kan fokusera på servicen i bostadsområdet. Under året har stor vikt lagts vid att arbeta för ett ökat kundfokus i hela organisationen parallellt med att rutiner och arbetssätt på vår kundserviceavdelning har utvecklats. KUNDUNDERSÖKNING Varje år genomför vi en kundundersökning för att ta reda på hur nöjda våra kunder är. I undersökningen mäter vi serviceindex, som är en sammanvägning av frågor inom områden som »Ta kunden på allvar«, »Trygghet«, »Rent och snyggt« och »Hjälp när det behövs«. Resultatet hjälper oss att styra och förbättra verksamheten mot uppsatta mål. Det sammanfattande resultatet i 2016 års undersökning blev 74 procent. Vårt långsiktiga mål, att nå 85 procent, gör att vi är långt ifrån nöjda med resultatet, trots att flera orter uppvisar förbättrade resultat. »Rent och Snyggt« är ett område där våra kunder vill se förbättringar sam tidigt som man idag är mer nöjd med sin boendestandard än tidigare. En långsiktig åtgärdsplan har påbörjats. I pla nen prioriteras uppföljning av skötseln, åtgärder för snabbare återkoppling av anmälda ärenden och riktade insatser till utsatta områden. Inflytande i Skäggetorp I Skäggetorp, Linköping har ett utemiljö projekt genomförts i nära dialog med de boende. Att ge möjlighet till inflytande över hur miljön ska utformas har varit en viktig utgångspunkt och engagemanget har varit stort. Bland annat har äldre växtlighet och utrustning tagits bort och uteplatserna har renoverats. Ytor för umgänge, som grillplatser och boule - bana, har tillkommit tillsammans med nya, fräscha planteringar. GENOMFÖRDA ÅTGÄRDER 2016 • Bättre kontroll och uppföljning av skötseln • Tätare inspektioner i trapphus och utemiljöer • Arbetsdagar och utemiljöprojekt med fokus på rena och snygga gårdar och trapphus • Kundaktiviteter för att öka trivsel och engagemang • Effektivisering av ärendehanteringen WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2016 11
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSUTVECKLING OCH UNDER
HÅLL
Årsredovisning 2016 HÅLLBARHET
Årsredovisning 2016 MARKNADEN OCH FASTIGHETSBESTÅN
DET
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSVÄRDERING
Årsredovisning 2016 FINANSIERING
Årsredovisning 2016 BOLAGSSTYRNINGSRAPPORT
Årsredovisning 2016 STYRELSE
Årsredovisning 2016 LEDNING
Årsredovisning 2016 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2016 FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2016 KONCERNENS RAPPORTER
Årsredovisning 2016 KONCERNENS REDOVISNINGSPRINCIP
ER OCH NOTER
Årsredovisning 2016 MODERBOLAGETS RÄKNINGAR
Årsredovisning 2016 MODERBOLAGETS REDOVISNINGSPRIN
CIPER OCH NOTER
Årsredovisning 2016 ÅRSREDOVISNINGENS UNDERTECKNAN
DE
Årsredovisning 2016 REVISIONSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2016 NYCKELTAL OCH DEFINITIONER
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSFÖRTECKNING
Årsredovisning 2016 GRI-INDEX