Tidningen Energi 1
Tema Energieffektivisering Ökad marknad för smart
värmestyrning I knappt tio år har Ngenic sålt lösningar för att använda el och värme mer effektivt. Men nu har marknaden exploderat, säger Björn Berg, vd på Ngenic som successivt utvecklat nya lösningar med AI-teknik i grunden. På Uppsalaföretaget Ngenic har telefonerna gått varma under hösten. Orderingången har mångdubblats i spåren av de höga elpriserna. Den ökade efterfrågan gäller främst företagets smarta termostat Ngenic Tune, som ser till att inomhustemperaturen hålls jämn till lägsta energikostnad genom att dra ner värmepumpen under högprisperioder, till exempel på morgonen. Systemet läser av bland annat inomhusoch utomhustemperaturen och lär känna fastighetens unika värmeegenskaper. Den kan därigenom beräkna hur mycket värme som krävs för att hålla temperaturen konstant. På så sätt kan kunden kapa både energiåtgång och tjäna på energiprisoptimering. Enligt företaget kan det handla om upp till 40 procents besparing. Systemet lanserades 2014, som ett resultat av ett forskningsprojekt på Uppsala universitet, men de låga energipriserna gav få incitament till effektiviseringar. – Vi var kanske lite väl tidigt ute men vi har kämpat på och fokuserat mycket på bekvämlighet och komfort, säger Björn Berg, vd på Ngenic. I väntan på bättre marknadsförutsättningar har Ngenic utvecklat fler produkter och tjänster, till exempel energinätsoptimering. – Vi började med el och sedan gick vi in på fjärrvärmesidan också. Ett exempel är alpina VM i Åre 2019 då vi hjälpte till att digitalisera Jämtkrafts fjärrvärmenät i byn. På så sätt kunde man få ut 20 procent mer värme i samma distributionsnät, öka verkningsgraden i pannorna och även sänka returtemperaturerna, säger Björn Berg. Under senare år har Ngenic också utvecklat system för styrning av flerbostadshus. Här kopplar man in sensorer i ett antal av lägenheterna som läser av och lär känna husets termodynamiska egenskaper på samma sätt som i en villa. – Vi har ett pilotprojekt i Uppsala där man sänkte energiförbrukningen i ett stu26 NR 4 2022 TIDNINGEN ENERGI Ngenics lösningar läser av fastighetens värmeegenskaper med hjälp av AI. Vi samlar in 1,2 miljarder mätpunkter per månad. Björn Berg, vd på Ngenic dentbostadsområde med drygt 13 procent första året. Systemet bygger på att algoritmerna hela tiden får jobba och lära sig allt mer om den enskilda fastighetens energianvändning. – Vi samlar in 1,2 miljarder mätpunkter per månad. Vi är ett mjukvaruföretag i grunden där vi hela tiden försöker förbättra tjänsterna med hjälp av mer data, konstaterar Björn Berg. Idag har företaget avtal med ett 30tal energiföretag, mycket tack vare ett ramavtal med Sinfra, energibranschens upphandlingsorganisation. I många fall säljer energibolagen själva Ngenics tjänster till sina kunder som en del av sitt energitjänsteerbjudande. Men det kan också handla om mer övergripande samarbeten. Nyligen tecknade Ngenic ett avtal med Eon om att öka förbrukningsflexibiliteten i Vaxholm. Björn Berg välkomnar Energimyndighetens nya kampanj för att spara energi, men han tycker inte att för mycket fokus ska läggas på att ändra beteende. – Det gör folk irriterade. Familjen vill ha mat kl 18 och inte sent på kvällen till exempel. Men det man ska börja med är att styra värmen, som står för den största delen av hushållets energikostnad. Sammantaget är flexibilitetspotentialen i landets värmepumpar 3–5 GW – ungefär som ett par tre kärnkraftsreaktorer, säger Björn Berg. JOHAN WICKSTRÖM FOTO: NGENIC