STT 1
TRANEMO BYGDEN AMBJÖRNARP | DALSTORP | GRIMSÅS |
GÖLINGSTORP | HOFSNÄS | HULARED | LIMMARED | LJUNGSARP LÄNGHEM | MOSSEBO | MÅNSTAD | NITTORP | ROSENLUND | SJÖTOFTA | TORPA | TRANEMO | UDDEBO | ÖLSREMMA REDAKTÖR: ANN SOFIE WAHLBERG · 0325-479 52 Inga kompisar på bussen GRIMSÅS/TRANEMO Sedan höstterminen startade har skolbarn nekats att ta med sig kompisar i skolbussen. Så har det inte varit i kommunen förut och föräldrar och barn undrar, vad är det som är nytt? – Jag tycker att det är konstigt att man inte får ta med sig en kompis hem när det finns plats på bussen, säger tolvårige Viktor Ekdahl. – Det är bara kompisar som själva åker skolskjuts som går bra men inga andra, säger elvaårige Tage Pettersson. Utanför Grimsås bor Viktor Ekdahl och Tage Pettersson. De har tidigare under hela sin skoltid fått ta med sig kompisar hem i skolbussen. Men i höstas ändrades det plötsligt och de förstår inte varför. Ingen av killarna går på fritids utan åker direkt hem efter skolan. Det gör att behovet att vara med kompisar på eftermiddagen också blir större. – Ur vårt perspektiv är det tråkigt när något som fungerat under alla år dras in, säger Viktors mamma Thina Ekdahl. För det är just så de upplever det. Att kompisåkningen som de använt sig av i flera år, plötsligt bara drogs in utan förvarning och utan förklaring. – Detta är ett litet halmstrå för att inkludera våra barn i den sociala gemenskapen med kompisar, säger Thina Ekdahl. – Barnen har inte själva samma sociala gemenskap som dem som bor inne i samhället, säger Tages mamma Marika Pettersson. Thomas Åhman är sektionschef på lärandesektionen på Tranemo kommun. Han säger att det inte tagits något nytt beslut. – Det är inget nytt politiskt beslut utan vi tillämpar de regler som finns och där finns inte kompisåkning med som ett begrepp, När skulle en sådan lösning kunna finnas klar? – Jag vågar inte svara på hur snabbt det kan gå. Men det blir i så fall en utökning av de E-tjänster som redan finns gällande skolskjuts. Hur mycket ser ni till önskemål från barn och föräldrar? – Det viktigaste för kommunen är en säker och trygg skolskjuts med så liten miljöpåverkan som möjligt. Men så långt det går vill vi också ta hänsyn Marika Pettersson och Thina Ekdahl önskar att deras barn ska kunna vara med kompisar på eftermiddagarna. till föräldrar och barn. Vi måste vara ganska byråkratiska i en sådan hantering då små förändringar kan accelerera kostnader snabbt. Dessutom har vi ett regelverk att förhålla oss till. Vi kan inte skarva på det utan samma måste gälla för alla individer då kommunallagen har en likabehandlingsplan. Utanför Grimsås är det snart dags att hoppa på bussen till skolan den här dagen för Tage och Viktor. Deras mammor tar upp den miljömässiga aspekten. Om de själva eller någon släkting i princip åker bakom bussen, för att kunna ta med en kompis hem, fast bussen inte är full, så rimmar det dåligt med miljövänligt. – Vi begär ingen extratjänst, bara att få en möjlighet om det finns plats över i bussen, säger Thina Ekdahl. Kommunen ser över hur de skulle kunna lösa kompisåkning på ett digitalt sätt. Vad tänker ni om det? – Jag tror inte att det kommer att bli som tidigare igen, säger Marika. – Nej, hur ska det kunna lösas digitalt? Hur ska det till exempel kommuniceras med busschauffören, säger Thina. Hur skulle ni önska att det vore? – Om det finns plats över i bussen önskar vi bara att vi får ta med oss kompisar hem, säger Viktor Ekdahl och Tage Pettersson. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com valt att bo på landet. Är det inte då rättvist att de ska få säger han. Kompisåkning finns inte reglerat i kommunens skolskjutsreglemente utan är ett fenomen som uppkommit över tid. Frågan har aktualiserats eftersom en ny upphandling av skolskjuts är på väg att göras. Ny upphandling ska upp i kommunstyrelsen innan det nya läsåret startar i höst. I samband med det kommer kompisåkning att ses över. Varför har ni den här regeln just från höstterminen 2017? – Vi har gjort om internt i förvaltningen och har tagit ett helhetsgrepp på ett tydligare sätt än tidigare. Det som förändrats är att vi tar ett omtag nu innan det blir en ny upphandling. Vi vill veta under vilka förutsättningar vi eventuellt ska tillämpa skolskjuts, säger Thomas Åhman. Hur skulle en eventuell kompisåkning kunna gå till? – Vi ska ta fram ett förslag på hur detta skulle kunna lösas. Vi tänker oss i så fall en administrativ rutin där man förbeställer kompisåkning som en helt och hållet digital lösning. Tage Pettersson och Viktor Ekdahl är på väg att hoppa in i skolbussen. Deras stora önskan är att kunna ta med sig kompisar hem om eftermiddagarna, när det finns plats i bussen. FOTO: YLVA HIDENG Kompisåkning närliggande kommuner Så här gör Svenljunga: – I Svenljunga kommun är kompisåkning tillåtet, säger Eva Wilhelmsson, skolskjutsansvarig. Så här gör Ulricehamn: – Nuvarande skolskjutsregler i Ulricehamns kommun reglerar inte kompisåkning. Vårt synsätt är att skolskjuts är resan till och från skolan för de elever som är i behov och berättigade av sådana dagliga resor och tillåter ej kompisåkning. Under våren inför vi ett nytt skolskjutsprogram, som kommer att vara i drift vid starten av höstterminen 2018. Vi arbetar med att revidera gällande skolskjutsregler för att implementera dessa i programmet. En stor förändring är att man framöver kommer att behöva ansöka om sin skolskjuts för att bli berättigad, säger Sabina Eskil, assistent på Exploateringsenheten. 5 K-G Magnusson är vd för Sparbanken Tranemo. FOTO: EBBA PERSON frågor till K-G Magnusson LÄNGHEM/DALSTORP Sparbanken drar ner sina öppettider på kontoren i Länghem och Dalstorp till en dag i veckan, från att tidigare haft växelvis öppet motsvarande heltid tillsammans. Hur ser förändringen ut? – Vi drar ner till öppet en dag i veckan. Men det går att göra bokade besök för till exem pel rådgivning utöver öppettiderna och alla funktioner kommer att finnas kvar, servicebox, bankfack, uttagsautomat och kontanthantering. Vad är anledningen? – Det är ett sätt att anpassa oss till den trafik vi har av kunder. Tiderna förändras radikalt för oss liksom andra branscher. Det finns så många nya sätt att kontakta banken på, för det vi kallar obokade besök, via telefon och internet. Men förändringen innebär ingen personalnedskärning. Har ni fått reaktioner? – Väldigt få. Vi har ganska bra statistik över vilka kundbesök vi har och det talar sitt tydliga språk. Många tror att äldre kunder inte klarar av att ta till sig ny teknik, men det är en missuppfattning. Så varför ska ni ha öppet för obokade besök ens en dag? – Vissa vill fortfarande göra sina bankärenden som förr, vi vill ge dem den möjligheten. Många har också teknikfrågor, som att de har bytt telefon och behöver nytt bank-ID. Eller att de behöver hjälp att hitta något på internetbanken. Vad ska ni använda resurserna som frigörs till? – Att utveckla våra bokade kundbesök. De handlar till exempel om hur man planerar att ta ut sin pension när man fyllt 65 år, eller att man vill låna för att köpa hus. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com