Printing Friends 1
SÅG NYLIGEN EN INTRESSANT DOKUMENTÄR PÅ TV OM 3DS
KRIVARE. FINNS DET NÅGRA BEGRÄNSNINGAR FÖR VAD MAN KAN SKRIVA UT MED EN SÅN? /CLAES BERGQVIST 3D-skrivare används idag till att skriva ut allt ifrån prototyper inom produktdesign till dekorativa föremål, verktyg och t.o.m. vapendelar. Begränsningarna har att göra med objektets storlek och vilket material man använder. Den största 3D-skrivaren på marknaden, franska ”Objet1000”, kan framställa föremål med mått upp till en meter och med en maxvikt på 200 kilo. Titanium är för tillfället det starkaste föremålet man kan använda, men det går även att printa föremål av t.ex. silikon, lera eller choklad. 30 REPORTAGE FELIX BAUMGARTNERS FALLSKÄRMSHOPP FRÅN RYMDEN VERKAR VARA ETT VÄLDIGT LYCKAT PR-STUNT. MEN FINNS DET NÅGRA EXEMPEL DÄR DET GÅTT RIKTIGT ILLA? / MALIN ODELFELT Jo du Malin, visst finns det exempel på PR-stunts som gått åt skogen. 2005 försökte t. ex. amerikanska dryckestillverkaren Snapple ställa upp en 17,5 ton tung isglass vid Union Square på Manhattan. Men den nästan 8 meter höga glassen smälte snabbare än väntat, och förvandlades istället till en tjock jordgubbs- och kiwismaksatt vätska. Flera gator fick stängas av och brandkår tillkallades för att spola bort geggan. All publicitet kanske inte är bra publicitet, trots allt … NÄR ALLT BLIR MER OCH MER DIGITALT, ÄR NI INTE OROLIGA ATT PRINT SKA BLI UTKONKURRERAT? /MARKUS LEIJONHIELM Hej Markus! Intressant fråga. Vad gäller tryck kan vi se att det blivit vanligare med lägre upplagor, men med olika anpassningar och i fler varianter. Vi älskar visserligen de digitala kanalerna och jobbar mycket med dem. Men det tryckta kommer troligtvis aldrig försvinna – tvärtom talar mycket för att print istället kommer få en allt viktigare funktion. För i en tidsepok där mer och mer blir just digitalt menar många att det fysiska bara kommer att öka i värde och uppskattning. (Det är förmodligen därför försäljningen av vinylskivor gått upp kraftigt de senaste åren, trots att alla nu har miljontals låtar tillgängliga i mobilen.) Vi människor gillar helt enkelt att känna på saker, och det är ju svårt att göra via en dator. Det går till exempel också att hitta en intressant mellanväg med digitalt tryck och riktad information. JAG HETER LASSE KEMPE OCH HAR JOBBAT MED TRYCKPRODUKTION PÅ DANAGÅRDLITHO I TIO ÅR. DET ÄR LIKA LÄNGE SOM TIGER WOODS VAR OSLAGBAR. EFTERSOM DET NU HANDLAR OM MIG KAN JAG JU PASSA PÅ ATT NÄMNA EN DOLD TALANG. ALDRIG HAR JAG LÄMNAT EN HÄSTRYGG UTAN ATT HA PLANERAT DET. JAG SITTER SÄLLAN UPP I SADELN MEN DET ÄR ÄNDÅ NÅGOT ATT FRAMHÅLLA SOM PROJEKTOCH PRODUKTIONSLEDARE. daNaGåRd LITHO 2013 ©