Printing Friends 1
PRINTING FRIENDSN05 www.daNaGaRdLITHO.SE Konsumen
ter idag vet att de ingår en tyst överenskommelse när de registrerar sig på företags hemsidor, vare sig det rör sig om att få tillgång till innehåll eller om att kunna shoppa online. De får tillgång till en service i utbyte mot personlig information som företaget i sin tur kan använda för att nå konsumenten med erbjudande om ytterligare tjänster eller produkter. Alternativt säljer företaget informationen vidare i form av annonser – ju mer de vet om sina kunder, desto mer kan de ta betalt för annonsen. Det finns en anledning till att The New York Times kan ta tio gånger mer för en annonsplats på sin hemsida än vad den skulle kosta hos en landsortstidning i Idaho – de kan bevisa att de har högutbildade, penningstinna läsare. Dessutom vill annonsörerna synas i denna miljö. En färsk studie av det svenska undersökningsföretaget RAM, som mäter hur läsare reagerar på annonser i 17 länder, visar att när reklambudskapen ökar i en mediekanal, som de gjort i TV på senare tid, ökar konsumenternas motvilja mot dessa. 40 till 50 procent av de kommersiella budskapen i TV tycker de tillfrågade personerna uttryckligen illa om. Motsvarande siffra för dagstidningar är mellan 4 och 8 procent. För kommunikatören är utmaningen idag att effektivt nå sin kund, som vid det här laget är hyfsat informationstrött och inte ett smack imponerad av passiva säljbudskap. Människor vill ha kontroll över sin mediekonsumtion, och de vill bli engagerade. DET FINNS EN ANLEDNING TILL ATT THE NEW YORK TIMES KAN TA TIO GÅNGER MER FÖR EN ANNONSPLATS PÅ SIN HEMSIDA ÄN VAD DEN SKULLE KOSTA HOS EN LANDSORTSTIDNING I IDAHO.