Din Energi – Uddevalla Energi 1
LURADES IN I NYTT ELAVTAL Verkar erbjudandet om b
etydligt billigare el vara för bra för att vara sant? Då är det förmodligen inte sant. Din Energi har pratat med elkunden Anders som upptäckte att han utan att veta det tecknat ett nytt, dyrt avtal. llt fler elkunder anmäler att de känner sig lurade av oseriösa telefonförsäljare. Tillvägagångssättet kan se olika ut men gemensamt är att kunderna ofta inte ens förstår att ett nytt och dyrare elavtal tecknats i deras namn. – Om du inte är intresserad av att teckna ett nytt avtal är vårt råd att helt enkelt lägga på luren, säger Thomas Björkström, VD för Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Ett av knepen som telefonförsäljarna använder är att säga att de ringer från kundens nuvarande elbolag eller en samarbetspartner till detta. Ett annat är att be kunden svara ja på ett sms för att kunna skicka avtalsförslag och priser. Kundens ja används sedan som bekräftelse för att denne tecknat ett nytt 14 elhandelsavtal, med ett högre pris och ofta med lång bindnings- och uppsägningstid. Precis så gick det till när Anders, som bor med sin familj i ett mindre västsvenskt samhälle, plötsligt upptäckte att fakturan för familjens elhandelskostnader var betydligt högre än tidigare. Fakturan kom dessutom från ett företag han inte kände till. »Jag menar att jag absolut inte sade ja till ett nytt avtal.«