GATE 2301 1
Johanna Mattsson, VD Nordaq med stjärnkockarna Th
omas Keller och Daniel Boulud testar Nordaq vatten “Renheten i vattnet bidrar till att framhäva smakerna i maten” Men sedan är kanske deras resa än mera beundransvärd. Allt handlar om att ge tillbaka av sina erfarenheter, kunskap och framförallt misstag som andra kan låta bli. Dessa storheter har format den yngre amerikanska gourmettruppen. Och allt har grundat sig i passion och framför allt drivkraft. Det handlar om att ”pass it forward”. Något de har haft med sig har varit just Nordaq. Inte bara att det gör att smaken är densamma över hela världen utan att man kan klara sig på ett stort kryssningsfartyg eller på ett plan med hjälp av att vattnet kan renas oavsett var du hämtar det. Renheten bidrar dessutom till att framhäva smakerna i maten. Ok, lite skeptisk som sig bör. Jag valde att göra ett test med Johanna Mattsson, VD för Nordaq. Ett rödvinsglas i mitten och på båda sidorna ett vattenglas. Vid en blindprovning vet man inte vilket glas som är vad. I detta fall fick jag veta att Nordaq stod till vänster och Evian till höger. Jag tog en stor klunk av Nordaq och svalde sedan en klunk vin. 20 GATE REPORT Samma sak med vattnet till höger. Så omdömet var lite vinklat vilket visade sig var bra. Jag hade fördomar som sedan fick ge vika. Nordaq framhävde den optimala smaken av frukt och bär i vinglaset. Med Evian kändes det mera dämpat. En ny värld av att både vara rent och bärande av smakintryck av vinet. Så vad har Nordaq med Bocuse d´Or att göra? Svaret är enkelt om det är några som är intresserade att få fram de bästa smakerna så är det just blivande stjärnkockar såväl som befintliga. Att kunna ta fram en rätt i USA som sedan smakar likadant i Singapore. Detta förstod Thomas när han klev ut från Fredsgatan 12 denna soliga dag 2010. Det skulle visa sig att han blev den som öppnade upp vattnet till gastronomin världen över. En pionjär för Nordaqs framfart. Nordaq har arbetat med mun till mun metoden, berättar Johanna Mattsson. Segmentet kockar har legat i fokus. För en stjärnkock som har flera restauranger världen över kan de säkerställa att det smakar likadant var du än befinner dig. Det visar på perfektion. Företaget startade redan 2005 och först ut var Sheraton Hotel i Stockholm 2007. Idag finns Nordaq´s teknik i 56 länder och har över 3000 kunder varav 85 stjärnkockar som tillsammans motsvarar 189 Michelinstjärnor. π