Tidningen Energi 1
Pannan i Eons kraftvärmeanläggning i Högbytorp, s
om invigdes i våras, har en kapacitet på 100 MW tillfört restavfall. kalciumklorid kan exempelvis användas för halk- och dammbekämpning på vägar. – Det här är en cirkulär lösning som tar vara på Nu behöver Ragn-Sells se till att uppbyggnaden av värde fulla resurser i askan, samtidigt som miljögifterna tas bort ur kretsloppet, säger Mikael Hedström vd för Ragn-Sells Treatment & Detox. Att tvätta askan är egentligen ingen komplicerad teknik, berättar Mikael Hedström: – Askan tvättas med lakvatten från Högbytorps deponi. Det gör att vi inte behöver investera i en enskild vattenrening. I den flygaska som klassas som farligt avfall finns klorider, det är dessa salter som vi är intresserade av. A 16 tt tvätta flygaska och ta bort tungmetaller görs redan men då släpps tvättvattnet med ammoniak och hög salthalt ut i havet, vilket inte är gynnsamt för mikromiljön i haven. Det speciella med Ash2Salt är att salterna tas tillvara och åter används. Egentligen är det konventionell teknik som sätts ihop på ett intelligent sätt till en smart kemisk lösning. Även internationellt är intresset för tekniken stort, till exempel i Singapore, Ryssland och Kina, enligt Mikael Hedström: – I Kina pågår ett projekt där hela Sveriges förbränningskapacitet ska byggas upp på en enda ort. Att hitta sätt att undvika deponi av avfall ser många länder som nödvändigt för framtiden. NR 5 2020 TIDNINGEN ENERGI I den flygaska som klassas som farligt avfall finns klorider, de är dessa salter som vi är intresserade av. Mikael Hedström, vd för Ragn-Sells Treatment & Detox. den nya anläggningen för asktvätt kommer igång, och den beräknas stå klar under 2020. Det krävs dock mycket aska för att få ekonomin att gå ihop i den nya anläggningen: – Vi kommer att få cirka 80 000 ton per år från Högby torp, men anläggningen är dimensionerad för upp till 150 000 ton. Det motsvarar ungefär hälften av den flygaska som uppstår i Sverige idag. Det är en nöt som vi måste knäcka, säger Mikael Hedström. En annan aktör som satsar på ny teknik för askåtervinning är Renova i Göteborg. Företaget bygger nu en anläggning vid sitt avfallskraftvärmeverk i Sävenäs för att återvinna zink i stor skala. För att minska behovet av dyr deponering har Renova utvecklat en unik teknik för att tvätta askan och på köpet återvinna zink. – Att utvinna flygaska är ett sätt att ta tillvara på outnyttjade resurser. Vi utvinner zink och säljer den till metallindustrin. På så sätt slipper vi också deponera och vi ser både miljövinster och ekonomiska fördelar med asktvätten, säger Patrik Karlsson, projekt- och underhållschef på Renova. Den nya anläggningen för zinkåtervinning ska projekteras och börja byggas under 2020 och vara i gång den 1 september 2022. Investeringsbudgeten ligger på cirka 90 miljoner kronor. Kalkylen visar att asktvätt med zinkåtervinning ger minskade kostnader och förväntas ge en bespaFOTO: EON