Byggaren 1
Woody väljer bort egna märkes oody välje br ort e
gna m rä kesvaror Medan fl era av Woodys konkurrenter inom byggmaterialhandeln – precis som i handeln generellt – lanserat egna märkesvaror väljer Woody-kedjan att gå mot strömmen. Istället för att marknadsföra legotillverkade produkter under egen etikett har man nu tagit beslutet att enbart satsa på välkända externa varumärken. Woodys VD Peter Sjödahl och företagets inköpschef Marie Thelin – Vi ska inte vara en konkurrent till våra leverantörer. Istället kommer vi helt och hållet fokusera på att vara en starkast möjliga samarbetspartner till dessa, konstaterar Woodys inköpschef Marie Th elin. – Den kraft som vi skulle behöva lägga på att bygga upp och marknadsföra ett sortiment med egna märkesvaror, kan vi nu lägga på att utveckla den gemensamma aff ären med våra utvalda leverantörer per kategori. Något som ger win-win för båda parter! Lokal förankring Inom den svenska byggmaterialhandeln utmärker sig Woody Bygghandel med sin starka lokala förankring. Som branschens enda riktiga frivilligkedja – med 49 fria lokala entreprenörer och totalt 100 anläggningar över landet – erbjuder Woody både leverantörer och kunder en unik närhet och kunskap om sina lokala marknader. Minsi M nst anta t antal kl konkurser – Våra utvalda leverantörer får fantastisk lokal exponering och dessutom nationell marknads-täckning genom centrala aktiviteter och rikskundsavtal, utvecklar Marie Th elin. Närproducerat Woodys vd Peter Sjödahl vill också framhålla att beslutet att inte sälja egna märkesvaror även innebär en satsning på närproducerat som ger oss alla en hållbar utveckling. – Woody väljer att prioritera leverantörer och varumärken som fokuserar på hög kvalitet, miljömedvetenhet, leveranssäkerhet samt innovativ utveckling. – Vi riktar oss dessutom till en medveten kundgrupp, där kvalitet i slutändan brukar väga tyngre än priset. Den prioriteringen är viktig för att tillverkningsindustrin ska kunna röra sig i en både miljömässigt och socialt hållbar riktning. onkurser inom b inom b ggbr na schen Statistik från UC visar att konkurserna i landet fortsätter att minska. I september minskade konkurserna med 39 procent jämfört med samma månad i fjol. Byggbranschen är den bransch som klarat sig bäst utifrån ett konkursperspektiv. Konkurserna minskar i stort sett i alla län och branscher, men fortfarande råder stor osäkerhet kring hur hösten kommer att utveckla sig i takt med att spridningen av Covid-19 nu ökar. UCs statistik för september visar att konkurserna minskat med 39 procent, jämfört med samma period i fj ol. Den bransch som hittills i år har klarat sig bäst utifrån ett konkursperspektiv är byggbranschen, där konkurserna inom segmentet i september minskar med 17 procent, och hittills i år med två procent, jämfört med samma period i fj ol. -Byggbranschen är den bransch som har klarat pandemins ekonomiska påfrestningar bäst hittills, säger Richard Damberg, ekonom på UC, som är en del av Enento Group. 16 yggbranschen Fått mer att göra - Konkursnivåerna har legat still under hela våren och gör så fortfarande. De mindre företagen har fått mer att göra när många har passat på att renovera hemma, något jag tror de som jobbar hemma säkert känner igen sig i. - Färre butikslokaler och ett minskat behov av kontor är ett scenario som dock kommer att påverka byggbranschen på sikt, kommenterar Richard Damberg. Dagligvaruhandeln går för högtryck, speciellt online. Apotek online expanderar kraft igt. Bemanningsbranschen fi ck ett bakslag i våras, men vissa delar av den ser en viss optimism. Det ser olika ut i olika branscher, men många företag väljer att arbeta med bemanning istället för att fastanställa, vilket ger en andhämtning för bemanningsföretagen. - De fl esta branscher har fallande konkurssiff ror i september, vilket såklart ska ses som glädjande, säger Richard Damberg. BYGGAREN¬7 2020 ror Hänt sen sist: