Byggaren 1
Byggbilsbilsnytt REDAKTÖR: CHRISTER ANDERSSON T
rail och Active är nya versioner av Ford Transit Under namnen Trail och Active kompletterar Ford sitt utbud med nya utrustningsversioner av stora Transit och medelstora Custom. Den tekniska nyheten för Transit Trail är en mekanisk diff erentialbroms för de framhjulsdrivna versionerna. Liksom tidigare går de bakhjulsdrivna att få med fyrhjulsdrift , kompletterad med två extra körlägen där det går att spärra till 50/50-drivning mellan axlarna. Trail känns igen på 16-tums lättmetallfälgar, svarta stötfångare och sidosköldar samt texten Ford i den mattsvarta grillen. Transit Custom Active är en designversion med 17-tums lättmetallfälgar, nätgrill, svartlackat i karossens underkant och stötfångare samt Active-dekaler. Dessutom en inredning med bland annat till hälft en läderklädda säten. Den går också att få med samma mekaniska diff spärr som Transit Trail-versionen. Transit Trail får diff broms för de framhjulsdrivna och förbättrad fyrhjulsdrift i kombination med de bakhjulsdrivna. Uppdaterad Toyota Hilux med starkare dieselmotor En av världens mest sålda pickup-modeller, Toyota Hilux, presenteras nu i Europa i den version som resten av världen redan har kört i över ett år. Den första Hiluxen kom redan 1968 och den nuvarande är den nionde generationen. Nya Hilux kommer till Sverige i oktober. En kraft igt omarbetad front skvallrar om uppdateringen men den största förbättringen hittar vi under motorhuven där den tidigare 2,4-litersdieseln på 110 kW/150 hk nu ersatts av en europaversion av Toyotas 2,8-liters fyrcylindriga raka diesel på 2,8-liter och 150 kW/204 hk. Vridmomentet är 500 Nm. Bilen klarar nu 0 till 100 km/tim på 10 sekunder. Nästan tre sekunder snabbare än 2,4-litersversionen. Bränsleförbrukningen är densamma 9,1 liter per 100 km. Nytt är också att samtliga fyrhjulsdrivna versioner av Hilux nu får dra 3 500 kilo släp och att fj ädringen-dämpningen har gjorts mer komfortabel utan att ge avkall på terrängegenskaperna. Att Toyota Hilux förnyats syns tydligt på fronten och tekniskt tackar vi för en starkare motor. Mitsubishi lämnar europamarknaden Att Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen brottats med en hårt pressad ekonomi var känt långt före coronapandemin. En följd av detta är att alliansen delar upp marknaderna mellan märkesnamnen, vilket kan leda till att Mitsubishi lämnar Europa. Alliansen genomför nu ett sparprogram vilket innebär att Renault kommer att marknadsföras i Europa, att Nissan, förutom hemmamarknaden, koncentrerar sig på Nordamerika medan Mitsubishi säljs på den asiatiska marknaden. Mitsubishi väntas dra sig ur Europa genom att gradvis trappa ner och inte ersätta dagens modellprogram. Naturligtvis kommer man att på något sätt följa upp kundärenden som service och tillgång till reservdelar. Vad nedstängningen i Europa betyder för Sverige är ännu så länge inte offi ciellt tillkännagivet. Importör i Sverige är MMC Bilar Sverige AB som ingår i SC Motors-koncernen. Pickupen Mitsubishi L200 är den enda lastbilsregistrerade Mitsubishi-modell som säljs i Sverige. BYGGAREN ¬ 7 2020 23 FORD TOYOTA CHRISTER ANDERSSON