Byggaren 1
Christer Andersson provkör Renault Master Z.E. L2
H2 3 100 kg Master Z.E. är elbilen som inte når sitt mål Elbilar är morgondagen, men elversionen av Renaults trotjänare Master hör till gårdagen. Den når inte ända fram. Bokstavligt talat. Räckvidden är för kort och elmotorn är för svag. Dieselversionen däremot befäster fortfarande sin position bland de storvuxna transportbilarna. I väntan på nästa generations eldrivna Master, fortsätt köra Master på diesel, men gör det på fossilfria HVO. Text och foto: Christer Andersson E lversionen av Renaults trotjänare Master presenterades redan inför 2018 men har först i år hittat till Sverige. Renault har gjort det lätt för sig och hämtat drivlinan från Kangoo. Batteriet är bara på 33 kWh och vi hamnade runt 10 mil med full last. Vid tuff a körförhållanden garanterar Renault en räckvidd av 8 mil. Motoreff ekten på 57 kW/76 hk ger sämre prestanda än för jämförbara konkurrenter. I personbilen Renault ZOE ger motorn betydligt högre eff ekt. I Kangoo lämnar den 44 kW/60 hk. Att sega sig från 0-100 km/tim med maxlastad bil tar över en halv minut. Maxlasten var hyggliga 1 056 kilo för vår provbil, ett skåp i storleken L2H2 med 3,1 tons totalvikt och 100 km/tim i begränsad toppfart. Bilen erbjuds även i 3,5-tonsversion med 80 km/tim som högsta hastighet. Master Z.E. fi nns i tre axelavstånd, tre längder och tre höjder. Skåpvolymer från 8 m3 upp till 13 m3. Dessutom i två chassi- och fyra plattformsversioner. Utöver eldrift en och instrumentgruppen är bilen identisk med dieselversionen vilken uppdaterades för ett år sedan med bland annat en ny front. Bilen känns igen på ett diskret Z.E. Electricmärke på vänstersidan samt två tanklock. På ordinarie plats bakom förardörren för dieselpåfyllning till tillsatsvärmen och på höger sidan tankar man elen. Laddar man via en 7 kW-laddbox på 32 A tar laddningen cirka 6 timmar. Med en snabbladdare på 43 kW och 3x62 A går det på runt 4 timmar. Hemmaladdning med 10 A-säkring tar minst 14 timmar. 24 Vi gillar bilens svartlackerade plaststötfångare och kraft iga svarta avbärarsköldar på sidorna. Innerskärmar och stänkskydd fram, vilket saknas där bak. Batteriet under bilen inkräktar inte på skåputrymmet. Istället för reservhjul medföljer en reparationssats. Hel- och halvljus av halogentyp och moderna ledvarseljus runt strålkastarna. Blinkersen syns från sidorna samt kompletteras i backspeglarna. Bra bakljusarrangemang med högt placerat bromsljus. Via vidöppnande dörrar klättrar man upp till en hyttinredning i svart plast med apelsinskalsyta. I taket och på mellanväggen är det grå textilklädsel. Lättrengjord svart plast på golvet. Vi sitter bra i en lätt skålad förarstol med höjdjustering bakifrånframåt-uppåt. Ryggstödsjusteringen är inte steglös och skjutmånen räcker inte till för storvuxna. Justerbart svankstöd. Nedvikbart armstöd på stolens högersida. Passagerarsoff an för två ger hyfsad sittkomfort på ytterplatsen. Inte mer, eft ersom alla former av justering saknas. Dessutom är sittdynan kort. Känns ännu sämre på mittplatsen där det blir trångt för benen. Instrumenten är synliga genom ratten, vilken enbart går att justera i höjdled. I mitten en stor hastighetsmätare fl ankerad av mätare för elfunktionerna. I hastighetsmätaren fi nns varningslampor och en enkel färddator. I det högra instrumentet visas om växelväljaren ligger i fram, back eller neutral. Ett P-läge saknas. En brist. Det är lätt att glömma bort att man måste dra åt P-bromsen så fort man stannar. Reglage och manövertangenter är välplacerade. Ljusfunktioner till vänster under ratMaster Z.E ten och blinkers, torkare och spolning till höger. Elfönster och elbackspeglar manövreras på förardörren och farthållaren i ratten. Värme, manuell AC och ventilation av tre rattar mitt på panelen. En peksärm, som är i minsta laget, mitt på panelen för telefon, radio, navigation, backkamera med mera. Två små tangenter för tillsatsdieselvärmen bakom ratten. En tangent för ekonomiläge begränsar topphastigheten till 80 km/tim. Förvaringsutrymmena består av tre små fack i varje dörr. Mugghållare i ytterkanterna ovanpå panelen. Där fi nns också tre grunda fack. Bra på passagerarsidan där facket har ett lock. Däremot saknas lock, eller en skärm, framför föraren och mittpassageraren varför allt som läggs i dessa speglas i vindrutan. Dessutom ett grunt fack med mugghållare till höger framför mittpassageraren och ett stort utdragbart handskfack framför ytterPLUS & MINUS + Brett modellutbud + Bra genomtänkt skåp + Skyddad mot P-skador – Kort räckvidd – Usla prestanda – P-läge saknas – Eftersatt passagerarsäkerhet – Begränsad passagerarkomfort – Speglingar i vindrutan – Ej strålkastarspolning – Skymd vänster backspegel – Ej släp – Dyr i inköp BYGGAREN¬7 2020