GATE report 1
Honda Civic Type R Grundpris: 327 900 kronor. Mot
or: 2-liters turbomatad fyra, 320 hk. Vridmoment 420 Nm. Kraftöverföring: Motorn fram, 6-växlad manuell, framhjulsdrift. Acceleration: 0-100 på 5.7 sek. Toppfart: 272 km/h. Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren: 0,73 l/mil. Vikt: 1461 kg. Garantier: 3 år nybil, vagnskada 3 år, 12 år rost. generationens Civic Type R är så kallad ”Torque steer”. Ett uppträdande bilar med för mycket motorkraft framhjulsdrivna bilar kunde lida av. Vad som händer är att bilen ålar sig fram vid full acceleration och blir svårkontrollerad. Det här är som bortblåst på nya Civic Type R trots 320 hästkrafter och 420 Newtonmeter i vridmoment. För att nå upp till 100 kilometer i timmen behövs endast 5.7 sekunder och toppfarten nås vid 272. Att köra ut på en banan man inte kört tidigare och i en bil man precis satt sig i för att prestera och kunna utvärdera är alltid en utmaning och så gott som omöjligt även för den erfarne. Men när inte tiden finns får man sätta alla känselspröt på max och göra det bästa av situationen. Vad som förenklar det hela är att nya Civic Type R är otroligt lättkörd. Man kan bokstavligen kasta den in i kurvorna och den kommer hålla sig på banan ändå. En del av detta har vi de nya däcken att tacka som är special tillverkade från Continental. Men det är självklart en mängd andra saker som bidrar till att nya Civic Type R uppträder så snällt, trots avancerad körning. Att fördjupa sig i detta skulle ta alltför lång tid dessvärre. En kul detalj som får även den inte så erfarna föraren att framstå som ett rallyproffs bakom ratten är mellangasningarna vid nedväxlingarna som bilen gör på egen hand. Vi har sett det förr, men då hos bilar med automatlådor. Honda var dock inte först med detta på en manuellt växlad bil bör nämnas. Vid varje nedväxling ger bilen mellangas för att få upp varvtalet och matcha den lägre växelns. Förr fick man göra detta med högerhälen på gaspedalen samtidigt som man bromsade och frikopplade med vänster foten. Honda Civic Type R är en sportbil för vardagen. Kanske med aningens mycket attityd för den äldre men vågar man bara sätta sig bakom ratten kommer man inte vilja släppa den. 40 GATE REPORT # 03/2017