Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö Mingel
Nöjesnytt Växjö Jenny Rungegård
Nöjesnytt Växjö PM 20 år
Nöjesnytt Växjö Melodifestival
Nöjesnytt Växjö Växjös Bästa 2011
Nöjesnytt Växjö Träning
Nöjesnytt Växjö Trend
Nöjesnytt Växjö Peter Magnusson
Nöjesnytt Växjö Jill Johnsson
Evenemang KILLER QUEEN I KONSERTHUSET E tt av vår
tids största rockband, Queen, har trots frontfiguren Freddie Mercurys död och bandets mångåriga upplösning, miljontals trogna fans världen över. Det finns också ett flertal tributeband som vill ge publiken den där speciella Queen- känslan – men få är så framgångsrika som Killer Queen. 1999 utsågs de vid en ceremoni på Leicester square till "Worldwide best tribute band" och sedan starten 1993 har de turnerat runt hela världen. Killer Queen besökte Sverige senast 2010 och gav ett antal bejublade och helt slutsålda konserter – och nu är det alltså dags igen! Men det är inte bara framförandet av den fantastiska musiken som gör Killer Queen till ett så omåttligt populärt tributeband - hela showen är en upplevelse utan like. Bandet har en fullskalig arenaproduktion med sig, som inkluderar en rörlig Queenljussättningsrigg, skärmar, podium och takbryggor i samma stil som de som fanns på Wembley stadium när Queen spelade där 1986. De tar också med sig ljusshower och pyroteknik som gör föreställningen med Killer Queen till något mycket mer än en samling coverlåtar! Killer Queen tar sitt uppdrag på allra största allvar, och allt på scenen är så autentiskt det bara är möjligt. Allt ifrån Brian Mays svallande lockar till Freddie Mercurys karaktäristiska mustasch är i det närmaste identiska med förebilderna. Scenkläderna är specialsydda och visst känner man igen den gula, korta kavajen och de vita, högt skurna jeansen! Tributebandet, som inte sällan har tiotusentals personer i publiken, kommer alltså till Växjö den 1 mars. Konserthuset kommer således att fyllas av Queens alla klassiska hits – Bohemian rhapsody, We are the champions, Bicycle race, A crazy little thing called love och Radio gaga är bara ett axplock. Kvällen kommer att bjuda på en total Queenupplevelse för båda nya och gamla fans! ■ TEXT: LOTTA LÖTHGREN Före första plattan skrev Tomas Andersson Wij mycket för tidningar som Svenska Dagbladet och Nöjesguiden. Han var även redaktör för Knesset, det smått legendariska tv-programmet som sändes på ZTV under mitten av 1990-talet. De senaste åren har tidningar som Café, Tidningen Dagen och Bon stått som uppdragsgivare. Mellan 2002-2003 drev Tomas en egen existentiell tidskrift tillsammans med Sven-Gösta Holt – Von Oben hette den, och Tomas roll som initiativtagare och redaktör visar att varken förmåga eller kunskap saknas denne man. Han har även varit redaktör för två antologier, Solidaritet från 2000 och Boken om Recovery från 2002. Kanske är det också det som gör honom till en så uppskattad artist – det finns flera bottnar och inspirationen både uttrycks och hittas i många olika former. Den nya skivan Romantiken, som släppts på både CD och vinyl, är producerad av Andreas Matsson från Popsicle och målet för ljudbilden är kanske en aning oväntad: –Vi ville att det skulle låta som ett kritvitt band som inte kan spela soul, men som väldigt gärna vill. Romantiken är enligt Tomas själv också en platta med “många färger” och värmen har varit en viktig del i processen kring skivans tillblivelse. Många av låtarna är skrivna tillsammans med Andreas Matsson och teknikern Pelle Gunnerfeldt har bidragit med en varm, analog ljudbild. Skivan gästas också av ett helt koppel andra artister: Mauro Scocco och Bo Sundström är till exempel med och körar på varsin låt och tack vare Ane Bruns medverkan blev titelspåret en duett. Och samtidigt som plattan släpps ges en liten bok med ett urval av Tomas Andersson Wijs äldre sångtexter ut på förlaget Modernista. En intensiv start på året – som följs av en turné genom Sverige och Danmark. Den 3 mars kommer han till Palladium. ■ TEXT: LOTTA LÖTHGREN FOTO: SANDRA LÖV 44 | nöjesnytt TOMAS ANDERSON WIJ TILL VÄXJÖ D e flesta kanske känner honom bäst för den avskalade och lågmälda akustiska versionen av Carolas Evighet som han framförde den på invigningen till Melodifestivalen 2007. Ensam på scen med bara sin gitarr tog han sig in i många tittares hjärtan, trots att han tills dess var relativt okänd för den större publiken. Men första albumet, Ebeneser, kom redan 1998 och även om genombrottet kom först två år senare med skivan Ett slag för dig är Tomas idag en rutinerad musiker och liveartist. Tomas Andersson Wij är älskad av en växande publik, inte bara för sina sju studioalbum och sina konserter, utan också för sitt arbete för andra artister. Han har skrivit för och arbetat med en imponerande mängd av den svenska artisteliten – däribland Caroline af Ugglas, Bo Kaspers Orkester, Freddie Wadling, Peter Jöback och Totta Näslund. Under 2010 blev hans översättningar av Billy Joels sånger väldigt uppskattade när Helen Sjöholm sjöng in dem på skivan Euforia – Helen Sjöholm sjunger Billy Joel. Om arbetet med att översätta Billy Joels inte alltid så enkla verk har Tomas sagt att han fick lära sig att inte “mucka för mycket med melodier och rytmer”. Tomas lägger också sången på sina album live nu för tiden, något som han tror har med erfarenhet och självförtroende att göra. Och efter 14 år som aktiv artist är det ett välförtjänt sådant – på scen är Tomas mycket uppskattad för sina mellansnack och sin förmåga att skapa en intim stämning även på en större scen.
Nöjesnytt Växjö Teknik
Nöjesnytt Växjö Recensioner
Nöjesnytt Växjö Serier
Nöjesnytt Växjö Studenterbjudande