Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping MÅNADENS PROFIL: KRISTOFFER KR
ANTZ
MÅNADENS PROFIL KRISTOFFER KRANTZ Text: Staffan H
agberg Foto: Anna Hållams En gång var det ett artilleriregemente och utbildade tusentals unga män i att hantera kanoner. Men när krigen tog slut och den allmänna värnplikten så sakteliga försvann, insåg kloka män att krutet borde läggas på andra (och klokare) saker. De imponerande byggnaderna vid Rocksjön moderniserades och byggdes om och området förvandlades till en gigantisk handelsplats. 1987 invigdes A6 Center med pompa och ståt som ett av Norra Europas största köpcenter. Borta var det krigiska, nu var det en betydligt fredligare handel som stod i centrum. – Faktum är att vi nu sitter i det gamla kalsongförrådet, berättar Kristoffer Krantz med ett leende när han tar emot oss på sitt kontor. – Ursprungligen var det här stall för hästarna, men när hästarna blev omoderna blev det till tygförråd för regementet. Idag är det ett modernt kontor för Kristoffer, med ett skrivbord fyllt med ordentligt sorterade mappar för olika projekt som är igång. De flesta samtidigt, för det krävs många bollar i luften för att skapa en positiv attraktionskraft för ett köpcenter. – Det är klart att det är butikerna i sig som lockar besökare hit, men vår största uppgift som förvaltare av A6 Center är att se till att skapa en attraktiv miljö för besökarna. Varje enskild butik skapar sina egna affärer – men det är vi som ser till att helheten blir tilltalande för både butiksägarna och besökarna. ”VI MÅSTE SKAPA DEN DÄR VIKTIGA KÄNSLAN SOM GÖR ATT BESÖKARNA KOMMER HIT, TRIVS OCH VILL KOMMA TILLBAKA.” – Den känslan skapar vi genom att noggrant kolla av alla trender som finns i samhället – köpvanor, önskemål, beteenden, mode, inredning med mera – för att sedan försöka applicera det i vårt arbete med de miljöer som omger alla butiker. Den största attraktionskraften är det fantastiska läget, menar Kristoffer: – Att vi ligger vid en av landets största motorvägar där 50–70 000 bilar passerar dagligen är naturligtvis ingen nackdel, ler han. – Det gör det lätt för lite mer långväga gäster att hitta hit. Men vi ligger ju också så nära stadens centrum att det är enkelt och smidigt för oss som bor i staden att komma hit. Det är förmodligen den viktigaste anledningen till A6’s popularitet – att det är enkelt att komma hit och handla. Och lätt att parkera inte minst – 3 600 parkeringsplatser som dessutom är fria drar sitt strå till stacken för att göra livet enklare för besökarna. ”EN ANNAN VIKTIG FAKTOR ÄR UTBUDET – DET MÅSTE FINNAS ALLT PÅ ETT ATTRAKTIVT KÖPCENTER”. Det ska finnas en spännvidd i butikernas utbud, det måste finnas mat och fikamöjligheter och det måste finnas oaser för lite lugn och ro. – Idag finns ett 80-tal butiker i själva köpcentrat, men under åren har ju A6-området vuxit med andra stora aktörer som t ex Ikea, Elgiganten och Intersport och vi ger helt klart varandra positiva synergieffekter. De som besöker andra butiker på området, kommer över till oss och vice versa och det gör ju att hela området kan växa. Det ökar naturligtvis attraktionskraften hos butiker som vill komma hit och etablera sig, vilket i sin tur leder till ett ökat utbud för besökarna. En positiv spiraleffekt som alla tjänar på. Det är de här positiva faktorerna som Kristoffer främst använder sig av i marknadsföringen av A6: – Vi har vårt magasin som går ut till 250 000 hushåll och sedan använder vi oss av TV, radio, stortavlor och t ex bussbaksidor för att se till att alla får reda på fördelarna. Och många verkar förstå – sedan länge är A6 Center en av de viktigaste handelsdestinationerna i regionen och nära hälften av alla besökare kommer från utanför kommungränsen! Att tillsammans med Företagareföreningen på A6 basa över marknadsföringen för 80 butiker som omsätter 100-tals miljoner kronor årligen och som sysselsätter över 700 personer (varav 80% kvinnor) på 30 000 kvadratmeter var kanske inget som västgöten Kristoffer hade som mål
Nöjesnytt Jönköping KULTURDAGNATT
Nöjesnytt Jönköping EBBOT
Nöjesnytt Jönköping BJÖRN MELIN
Nöjesnytt Jönköping SEPTEMBER MOOD
Nöjesnytt Jönköping TREND TJEJ
Nöjesnytt Jönköping ACCESSOARER TJEJ
Nöjesnytt Jönköping TREND KILLE
Nöjesnytt Jönköping ACCESSOARER KILLE
Nöjesnytt Jönköping JÖNKÖPING STREET FASHION
Nöjesnytt Jönköping INREDNING
Nöjesnytt Jönköping FORMEX
Nöjesnytt Jönköping VINTIPS
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Jönköping CITYPULS
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
Nöjesnytt Jönköping SVAR PÅ TAL
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping RECENSIONER & FILMKOLLEN
Nöjesnytt Jönköping SERIER