DMG 1
TEMA z SMART BELYSNING Armatur i klassiskt snitt,
men med modern LED-belysning. Modernt och smart kan mycket väl kombineras med en stilfull tidlös design, som här på Stortorget. Stad i ljus – Här måste reglerna ses över, anser Andréas. Här finns en möjlighet att hushålla med resurser och samtidigt spara på miljöarbeten. Slutligen, kostnaden då? Visst är en god ekonomisk hushållning viktig. Kostnadsbesparingen är därför en lika viktig faktor som något annat i projektet. Andréas uppskattar att Helsingborg stad idag har en årlig driftskostnad för belysningen på ungefär 13 miljoner kronor per år. Med de nya LED-armaturerna tror han att den kostnaden kan reduceras till endast 3 miljoner kronor per år. Trots det är det just tekniken och den möjlighet som den medger som är den största vinsten. Det är inte bara Andréas som ser fram mot alla tekniska möjligheter som staden får, när allt är implanterat. – Det är nu vi lägger grunden, säger han. Jag vågar säga att Helsingborg stad är den stad i landet som leder utvecklingen när det gäller att ställa om till en uppkopplad helhet idag. Visst finns det andra kommuner som också har kommit långt i den här frågan, men det är vi som leder tåget. Vår framtida belysningsinfrastruktur kommer att utgöra nervsystemet för hela vår framtida uppkopplade stad. z – MEN INTE TILL VILKET PRIS SOM HELST Att driva en offentlig belysning med sol, vind eller vattenkraft är möjligt, men för stunden är den rimligaste lösningen att det sker som kund hos ett elbolag som erbjuder förnybar energi. Strömmen får alltså även fortsättningsvis skickas ut till belysningsnätet genom en traditionell markburen kabel. Det menar Trafikverkets belysningsexpert Henrik Gidlund, som understryker vikten av en väl genomförd belysningsplan och ljusberäkning. TE XT : FREDRIK LUND Henrik Gidlund är Trafikverkets projektledare för el och belysning. Han sköter kontrakten med entreprenörer och konsulter för vägbelysning i Stockholm, Uppsala och Gotland. Utöver det har han en specialkunskap om offentlig utomhusbelysning. Henrik har i mer än två decennium på nära håll följt belysningsutvecklingen för offentlig miljö och sett hur synen på belysning ändrats till vad den är idag. När det gäller effektivisering har han med åren samlat på sig en ovärderlig kunskap. – För 10–15 år sedan, när LED började komma, så var det populärt med kallvit färgtemperatur, upp mot 6 000 Kelvin. 40 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 3 2022 Idag är vi nere på hälften. Det är en mer behaglig ljusfärg för ögat. Han råder kommuner att noggrant tänka igenom sin belysningsplan. Både när det gäller färgtemperaturer på belysningen, men också om belysningen på sina håll Henrik Gidlund, projektledare för el och belysning, Trafikverket. över huvud taget är nödvändig utanför bebyggelse och annan tätort. – Behovet av stationär fast belysning i ytterområdena är inte lika stort idag som det var förut, menar han. Idag har alla ficklampor i sin mobil, folk bär