Tidningen Energi 1
Batteryloop är med i ett EU-finansierat forskning
sprojekt tillsammans med bland andra hamnen i Göteborg. Effektuttagen i hamnar blir högre och högre. Här kan det framöver bli aktuellt med energilagringssystem från 500 kWh till 20 MWh. Rasmus Bergström, vd på Batteryloop ägare, som är Stena Metall. Batteryloop startade 2017, men fanns då endast på papper. Riktig fart tog det ett år senare, efter att Rasmus Bergström av en slump hamnade i flygsätet bredvid Volvo Cars dåvarande vd Håkan Samuelsson. – Vi flög mellan Hongkong och Stockholm och pratade i åtta timmar om hur man ska återanvända fordonsbatterier på bästa sätt, säger Rasmus Bergström. Han har jobbat 21 år inom Stena Metall och ansvarade tidigare för koncernens elektronikåtervinning, vilket är en Europas tre största bolag inom den typen av återvinning. Ett annat av Stenasfärens bolag – Stena Recycling – återvinner 250 000 bilar om året och i takt med att bilarna blir alltmer elektrifierade såg man från bolaget att det kommer att bli mer och mer batterier som behöver tas omhand på ett hållbart sätt. Än så länge finns många av batterierna kvar i fordonen och är inte ute på marknaden. Sommaren 2021 gjorde Batteryloop därför en upphandling och frågade tio fordons tillverkare och batteriproducenter om de vill sälja använda batterier till bolaget och hur stora volymer de kunde sälja. – De flesta svarade att de inte har så mycket second usebatterier i sitt flöde att de kan leverera det vi behöver. Det var endast tre aktörer som kunde leverera lite större volymer och en av dessa var MercedesBenz Energy där vi nu har ett avtal, säger Rasmus Bergström. Genom avtalet, värt 500 miljoner kronor, har Batteryloop säkrat tillgången på använda batterimoduler de kommande 18 månaderna. De första leveranserna kommer att ske i år till ett 2 MWhsystem med en effekt på 3 MW, vilka kommer att installeras i södra och mellersta Sverige. Batterierna kommer från Mercedes Benz bilflotta och har mer än 90 procent av kapaciteten kvar. Det är en stor lagringsmarknad som nu tar form. Enligt Bloomberg NEF kommer det globalt investeras cirka 250 miljarder kronor i stationära energilager till 2030. ANN-SOFIE BORGLUND TIDNINGEN ENERGI NR 2 2022 47 250 miljarder kronor kommer globalt investeras i stationära energilager fram till 2030. Källa: Bloomberg NEF. FOTO: SHUTTERSTOCK