Tidningen Energi 1
Enkäten 4 svar om rekrytering Rekryteringsbehovet
i energibranschen ökar kraftigt under kommande år visar en ny rapport. Hur arbetar ni för att locka till er ny kompetens? Mirjam Bellgran personalchef, Skellefteå Kraft Genom att vara en arbetsgivare med attraktiva arbetsvillkor och arbetsmiljö gör vi att befintliga medarbetare stannar hos oss och att potentiella medarbetare söker sig till oss. Vi arbetar för att visa upp Skellefteå Kraft som företag och vår bredd på arbetsuppgifter. Tillsammans med samarbetspartners lyfter vi vår bransch, skapar en kompetensplattform i Norrland och att lyfta de utbildningar som leder till arbete hos oss. Per-Erik Ekström AO-chef elnät, Västervik Miljö och Energi Vi arbetar med att stärka vårt varumärke och vara en attraktiv arbetsgivare genom att visa personporträtt och bilder från personalens arbetsdag, lyfta vårt hållbarhetsarbete och visa vilken livskvalitet som Västervik erbjuder. Våra främsta kanaler är sociala medier, annonser, evenemang och webbplats. Vi har också ett kontinuerligt samarbete med Västerviks gymnasium och erbjuder praktikplatser. Malin Wallenberg vd, VB Energi Att vara en attraktiv arbetsplats innebär för oss att vara en sund, modern arbetsplats som genomsyras av delegerat ansvar, förtroende och flexibilitet där vi tar tillvara på och vidareutvecklar våra medarbetares kompetens. Vi arbetar systematiskt med kompetensförsörjning och att skapa företagskultur som bygger på medvetenhet och proaktivitet, och där mångfald och inkludering är en självklarhet. Helen Eriksson personalutvecklare, Övik Energi Vi jobbar med både lång och kortsiktig kompetensförsörjning. På kort sikt handlar det om att vi behöver synas i sammanhang där de som söker arbete befinner sig, till exempel via annonsering och arbetsmarknadsmässor På längre sikt jobbar vi bland annat med att stötta ett flertal utbildningar, engagerar oss i KomTek för att locka unga till att söka sig till tekniska utbildningar samt ta emot praktikanter och praoelever. 76 NR 2 2022 TIDNINGEN ENERGI