Nöjesguiden GBG 1
”VILKEN KOMIKER ÄR ENS EDGY IDAG?” löftet har han
hållit och i vår är det premiär på dekalogins avslutande del En modern gentleman. Den gör han tillsammans med produktionsbolaget Kahlo, som ligger bakom succéföreställningar med bland andra Henrik Schyffert, Ankan Johansson och Stallet. K. Svensson är tillbaka i värmen. – När jag körde min senaste stand up-föreställning Eros så insåg jag att min humor är väldigt bred. Det kändes lite bortkastat att bara köra i små källare. Jag vill att mina grejer ska nå en så stor publik som möjligt. Den är onödigt smal nu. Kahlo är inte så edgy. Finns det någon del av dig som känner att du gör avkall på din coolness nu? – Ja, men det är lite som när Cohen-bröderna fick frågan om de sålt ut till Hollywood och de svarade ”no, Hollywood sold out to us”. Jonatan Unge kan prata om barn och kokain i samma mening, men ingen tycker att han är edgy. Vilken komiker är ens edgy idag? Det är väl typ bara Wahlbeck? – Ja, och han är bara edgy för att han är en sån loose canon. Idag är man edgy om man är oförutsägbar som person. Det handlar inte så mycket om vad man pratar om på scen. Jag hörde att Ankan blev ekonomiskt oberoende på sin Kahlo-show. – Jonatan också, kan jag tänkta mig. Kommer du bli det? – Jag tror inte det, men det skulle vara jävligt bra. Jag hade velat komma hem en dag och säga ”huset är betalt”. Det är mitt mål. Men det räcker om En modern gentleman blir en tiondel så framgångsrik 20 NÖJESGUIDEN | NR 1, 2025 som Ankans och Jonatans shower. Då är jag nöjd. Jag är ju ingen Dobidoo-komiker. Fast det är inte helt otänkbart att se dig och Josefin Johansson sitta och tjabba med Lasse Kronér. – Jag ska bli en ja-sägare, har jag tänkt. På ett sätt är det kanske bra att de vassaste kanterna slipas ner lite. Man måste kanske inte vara GG Allin hela livet. – Nej, precis. Och egentligen var jag färdig med provokativ humor redan 2015. Jag nådde någon slags topp när jag strök ett skämt om Elsa Beskow eftersom jag tyckte det var lite för taskigt mot Elsa Beskow. Nu är mitt mål att ingen ska kunna bli arg på min stand up. Men det kan folk såklart bli ändå. ÅREN GICK. K. SVENSSON höll sig sysselsatt med poddar, böcker och stand up, samt de fyra barnen som han och Anna producerade i en rasande takt (”jag har bytt blöjor non stop de senaste nio åren”). Han släppte skivor med sitt band QK och satte upp en poesiföreställning på Scalateatern (Mördarnas ö, 2019). SÅ SMÅNINGOM SKREV han en romantrilogi som han skickade till etablerade förlag och agenturer. Det var fortfarande kalla handen. Likaså när Marie Agerhäll och Jesper Rönndahl ville att han skulle göra en roll i Dips (2018–). Då satte tråkmånsarna på SVT ner foten och hävdade vetorätt. – Jag kände mig mer ignorerad än tystad. Men det är svårt att skilja på en refusering och en censurering. Jag tyckte att jag satt på ganska bra råmaterial med böckerna, men ändå fick jag bara avslag. Det var lite frustrerande. Det här var 2019 och jag kände lite att ”fan om det här är min lott i livet nu” … det där höll i sig till förra våren egentligen, när jag började skriva lite för UR. Det finns folk som åkte dit under #metoo som fick komma tillbaka snabbare än vad du fick, känns det som. – Fick och fick … mitt go to-exempel är när Arga Snickaren satt i Bianca och pratade om sin odiagnostiserade ADHD och sin elaka mamma och allt som har gjort att det blev som det blev. Jag har också en jättebra förklaring som jag skulle kunna dra, men jag har vinnlagt mig om att hålla nere på både ursäkter och förklaringar. Jag kommer aldrig berätta vad som hade hänt i mitt liv innan jag ballade ur. Det hade känts så jävla billigt. IDAG ÄR K. SVENSSON glad att han höll sig undan och att han inte stod och bankade på tv-huset med mössan i hand och svansen mellan benen. – Jag jämför det med att man har varit på en fest där man blivit alldeles för full och gått på värdinnan med alla de grövsta grovheter man kan komma på. När man vaknar dagen efter och ringer för att be om ursäkt är det inte som att man också bjuder in sig själv till nästa fest. Det hade varit det udda beteendet. Man har varit på fest med sin nyköpta hora och ens första impuls är att ringa upp och säga ”vad dumt att jag kom på fest med min hora, men kan jag komma nu på lördag igen?” Nej, det normala är ju att man håller sig undan ett tag. ETT DECENNIUM EFTER AMK morgon och #kringlangate är K. Svensson en balanserad och välmående man. Det sista han vill är att folk ska bli arga på honom. Tio år i vildmarken har gjort honom gott. Även om han ångrar sättet han gjorde sig omöjlig på vill han inte vara utan konsekvenserna. – För ett år sedan var jag ute med hunden och tänkte på allt som har hänt. Då insåg jag att jag hade haft en psykologisk genomklappning. Och det var första gången jag tänkte den tanken. Det tog nästan tio år att komma till den insikten. Du har sagt att du där runt hösten 2015 var ”orädd men inte modig”. – Det är ganska bra sagt. Tack för att du påminde mig om det. Vad jag menade är nog att jag inte hade så mycket som jag brydde mig om. Då kostar det inte så mycket att gambla, för insatserna är så låga. Nu har jag massor av saker i mitt liv som jag absolut inte vill förlora. Och det gör mig mindre orädd. Jag tänker mig för både en och två gånger innan jag säger något dumt. I VÅR ÄR K. Svensson aktuell med mysterieböckerna Winterman 1–3 som ges ut på storförlaget Harper Collins. Och inte minst föreställningen En modern gentleman – kronan på verket av hans tio år som cancelled. Parallellt fortsätter han göra Della-poddarna och på lediga stunder skriver han på en Crazy Townmusikal för sig och Josefin Johansson. Det senaste decenniet har varit det bästa i K. Svenssons liv. – Om man bortser från fru och barn så är det bästa med de här tio åren att jag har fått ett sånt jävla självförtroende i mitt skapande. Jag har känt mig helt untouchable! Det ska mycket till för att rubba Svensson nu alltså.