Transportnytt 1
transportbilsnytt Redaktör: Christer Andersson He
din Group tar över Renault i Sverige Efter prövning av berörda konkurrensmyndigheter förväntas Hedin Group från den 1 maj ta över distributionen av Renaults varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige och Danmark. Övertagandet sker i ett 50/50 joint venture-partnerskap med portugisiska Caetano Group. I Sverige handlar det om Renaults helägda dotterbolag och i Danmark om den lokala danska verksamheten. Försäljningen genomförs som ett andelsköp där köparen tar över bolaget i sin helhet med samtliga tillgångar och ansvarsförbindelser. Det betyder alltså att all personal följer med liksom alla aktiviteter inom återförsäljarleden. Hedin Mobility Group har i dag 6 200 anställda och under 2022 beräknar man sälja 230 000 fordon. För lite mer än ett år sedan tog man över Renaults värsta konkurrent i Sverige på transportbilsI dag säljer Hedin Renault-bilar på sju anläggningar. Det lär bli fler. Nya Kangoo Van blir flaggskeppet på transportbilssidan. sidan, nämligen Fords produkter, och man säljer så många som 33 olika bilmärken via 210 återförsäljare. I dag säljer Hedin Renault-bilar i sju egna anläggningar. Hedin bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Belgien, Schweiz och Tyskland. Caetano Group har 6 750 anställda och är representerade i 41 länder i Europa, Afrika och Latinamerika. Man är importör av 25 varumärken och återförsäljare för 36. Villaägarna bekräftar vårt tjat om stänkskydd I Transportnytts provkörningar påpekar vi avsaknaden av stänkskydd som standardutrustning. Nu har ”Villaägarna” i en undersökning bekräftat att stänkskydden halverar antalet stenskott. I våra provkörningar hackar vi regelbundet på att transportbilar saknar stänkskydd som standardutrustning. Eftersom stänkskydden inte är lagstadgade hamnar de oftast i tillvalslistan. Nu har konsumentorganisationen ”VillaÅrets uppdaterade Renault Trafic känns igen på en helt ny front med lägre motorhuv, ny grill och ledstrålkastare. Förnyad Renault Trafic får eldrift inom ett år Att Renault Trafic har försetts med en omarbetad front, uppdaterade motorer och en helt ny instrumentbräda har vi rapporterat om i Transportbilsguiden. Helt ny information är att den även kommer med eldrift. Renault, som dominerat bland eldrivna lätta transportbilar med Kangoo sedan 2012, kan naturligtvis inte acceptera att Stellantis-koncernen snor åt sig marknaden för medelstora transportbilar. Det är inofficiellt, men inte förvånande, att Renault till hösten kommer med en elversion av sin nyligen uppdaterade Trafic. Fakta om elbilen håller man ännu så länge hemliga. Trafic, som kom i sin första generation redan 1980, har sålts i över 2,2 miljoner ex16 emplar och även tillverkats i Nissan- och Fiat-versioner. Den senaste utgåvan har fått en helt ny och omarbetad front med ledstrålkastare och en helt ny instrumentpanel. Vi uppskattar att den har en full uppsättning krockkuddar redan från instegsmodellen Base Line och att passagerarkrockkudden nu skyddar båda passagerarna. Den får också tio nya förarassistanssystem. Tekniskt är det samma Trafic som tidigare, förutom att de två svagaste av tre versioner av 2,0-litersmotorn fått ökad effekt med 10 respektive 5 hk till 96 kW/130 hk och 110 kW/150 hk. Den starkaste motorn lämnar som tidigare 125 kW/170 hk. De två starkaste går att få med en sexstegad dubbelkopplingsautomat vilken var nyheten vid förra generationsskiftet. ägarna” i en undersökning, utförd av forskningsinstitutet RISE, bekräftat det vi alla — inte minst försäkringsbolagen — redan vet: att stänkskydd minskar antalet stenskott. Undersökningen visar att risken för stenskott är drygt 45 procent lägre om framförvarande bil är utrustad med stänkskydd. Dessutom visade försöket att endast två procent av stenskotten flög iväg längre än 20 meter. Att hålla avstånd minskar alltså risken markant. 2019 stod 600 000 glasskador för en sjättedel av kostnaderna i motorfordonsförsäkringarna. Motsvarande 2,2 miljarder kronor och en fyrdubbling sedan år 2003. Hela rapporten finns tillgänglig på Villaägarnas hemsida, pressrummet. Maxus e-Deliver 9 får en extra stjärna för att stänkskydd är standard. NR 3- 2022 TRANSPORTNYTT Christer Andersson Christer Andersson Christer Andersson