Transportnytt 1
Dessutom har vi noterat att... …Ford fortsätter a
tt hyckla genom att skicka ut en pressrelease om att även ETransit belönats med guld i Euro NCAP för sina avancerade förarassistanssystem. Javisst, suveräna säkerhetssystem. Ändå får Ford stå i skamvrån eftersom man samtidigt som man skryter över sin förträfflighet fortfarande säljer Transit-bilar i Sverige utan det mest elementära: en krockkudde på passagerarsidan. Ledstrålkastare och utbyggda hjulhus samt terrängdäck är kännetecken för nya Ford Ranger Raptor. Raptor först ut i nya Ranger-serien Kraftstinna Raptor blir först ut i den nya Ford Ranger-serien och börjar levereras till kund mot slutet av 2022. Motorn blir en 3,0-liters V6:a på 212 kW/288 hk. Ny fjädring, ny fyrhjulsdrift och sju valbara körlägen. Det som främst skiljer Raptor från övriga versioner av nya Ford Ranger är V6:an på 3,0 liter med dubbelturbo som vässats av Ford Performance. Effekten är 212 kW/288 hk och vridmomentet är 491 Newtonmeter. Dagens Raptor har en 2,0-liters biturbodiesel på 156 kW/213 hk och även den kommer i nästa generations Raptor. En udda detalj är att 3,0-litersmotorn får ett system där föraren kan välja mellan fyra olika ljudprofiler. Raptor får ett annorlunda chassi i jämförelse med övriga Ranger-modeller med bland annat en helt ny fjädring/stötdämpning. Bilen får dessutom sju valbara körlägen anpassade för allt från normal landsvägskörning upp till avancerad terrängkörning. Usel maxlast för nya Renault Kangoo Van I Transportnytts provkörning av Renault Kangoo Van i nr 6-2021 lämnade vi i god tro en felaktig uppgift om tillåten maxlast, acceptabla 633 kilo. De bilar som säljs i Sverige i dag lastar däremot uselt låga 420 kilo. I Transportnytts provkörning av nya Renault Kangoo Van i nr 6-2021 hyllade vi bilen för sin innovativa lastlösning med avsaknad av B-stolpe. Exemplaret var ett av de första som nådde Sverige. I våra provkörningar litar vi inte enbart …Stellantis kommer att flytta delar av sin skåpbilsproduktion i Kaluga i Ryssland till Europa. ”Nya investeringar i Ryssland finns inte på kartan”, säger Stellantischefen Carlos Tavares. …IAA Transportation, branschens ledande mässa för transporter, logistik och infrastruktur med mera, är tillbaka i mässhallarna i Hannover efter pandemiuppehållet. Mässan håller öppet för besökare 20-25 september. …svenska Northvolt bygger ytterligare en batterifabrik vilken lokaliseras nordväst om Hamburg. Fabriken skall börja producera 2025. Den första fabriken byggdes i Skellefteå och 2023 ska en anläggning börja byggas i Göteborg i samverkan med Volvo Cars. Dessutom ska man bygga om Kvarnsvedens pappersbruk utanför Borlänge till en batterifabrik. En innovativ lastlösning för Renault Kangoo Van, men blygsamma 420 kilos maxlast för versionen med 75 kW/95 hk-motorn är närmast ett skämt. på importörens uppgifter utan kontrollerar alltid just det exemplar vi kör med Transportstyrelsen. Vårt provexemplar fick lasta 633 kilo, vilket är tämligen normalt i storleksklassen. I samband med provkörning av systerbilen Mercedes Citan noterade vi extremt låg maxlast. Detta föranledde oss att kolla maxlasten för ett tiotal nya Renault Kangoo Van med samma 95 hk-motor som i vårt provexemplar. Samtliga hade en maxlast av 420 kilo. Med 130 hk-motorn anger Renault maxlasten till cirka 500 kilo. Även det är lågt. Renault förklarar över 200 kilos skillnad mellan vår provbil och bilarna i handeln med att provbilen inte var homologerad, det vill säga godkänd, för den svenska marknaden. Samtidigt meddelar man att man kommer att utöka modellens tillval med möjlighet att öka lastvikten med 200 kilo för en merkostnad av 1 500 kronor, inklusive moms. Med dagens 420 kilo kan vi inte rekommendera Kangoo Van för ett köp. Med 620 kilo blir den användbar. NR 3- 2022 TRANSPORTNYTT Kyllager, Fryslager, Torrlager, 16 000 pallplatser – hur många behöver du? Kompletta logistiklösningar. www.Gbgfryshus.se 031 19 54 65 17 …Ford introducerar två nya eldrivna transportbilar inför 2024. Utöver stora Ford Transit tillkommer eldrivna nya Transit Custom samt minstingen i Fords transportbilsprogram, Courier. Den senare säljs inte längre i Sverige. De eldrivna byggs i Crailova i Rumänien och de dieseldrivna i Turkiet. Totalt kommer Ford med sju nya elbilar till 2024 och hoppas kunna sälja 600 000 under 2026. Dessutom är man en av tre intressenter i en ny batterifabrik i Ankara i Turkiet. Ford Christer Andersson