Transportnytt 1
ukrainakriget I skrivande stund — den 17 mars — h
ar EU ännu inte beslutat att stänga de europeiska hamnarna för ryska fartyg, något som skulle få ytterligare inverkan på transportsystemet. På bilden: hamnen i Rotterdam. ”Tar lång tid att komma i balans igen” För transportsverige har Ukrainakriget kanske främst inneburit höjda drivmedelspriser. Men enligt logistikprofessor Rickard Bergqvist har kriget också skapat en obalans i hela transportsystemet som på sikt kommer kommer att leda till en negativ reallöneutveckling. Text: Lars Andersson K 18 riget i Ukraina har påverkat den europeiska och svenska transportbranschen på flera sätt. Flera globala fraktbolag har pausat sina verksamheter i samt till och från landet, ukrainska hamnar har stängt, Europas luftrum är stängt för ryskt flyg och samma dag som det här skrivs — den 17 mars — har Svenska Hamnarbetarförbundet varslat om blockad av ryskt gods och ryska fartyg i svenska hamnar. Det som kanske mest har påverkat den svenska transportbranschen, och då framförallt svenska åkerier, är de kraftigt stigande dieselpriserna i krigets spår. Redan samma dag kriget bröt ut sprängdes 100-dollarsgränsen för den så kallade Brentoljan, vilket resulterade i rekordhöga dieselpriser. Den 9 mars var dieselpriset över 28 kronor litern, något som Sveriges Åkeriföretag beskrev som en ”katastrof för de allra flesta av våra medlemmar”. Den 14 mars presenterade regeringen ett åtgärdspaket som bland annat innebär tillfälligt sänkt drivmedelsskatt juni-oktober och att reduktionsplikten nästa år fryses till 2022 års nivåer. Frågan är dock om detta är tillräckligt för de svenska åkerierna? — Visst, det underlättar i viss mån men åkerierna har mer akuta bekymmer: de har nämligen ett likviditetsproblem, säger Rickard Bergqvist, professor i logistik och transportekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, och fortsätter: — Om ens drivmedel är 10 procent dyrare än månaden innan så ska du betala 10 procent mer, men samtidigt har du ännu inte kunnat ta betalt av kunden för det rådande högre dieselpriset. Du ligger alltså ute med 10 procent högre bränslekostnader, vilket är tufft i en NR 3- 2022 TRANSPORTNYTT Eric Bakker/Port of Rotterdam