Transportnytt 1
— Vi går inte ut med hur många procent det rör si
g om, men det är inte mycket vi tar. Syftet är att vi ska hjälpa åkerierna att öka sin lönsamhet och att transportsystemet ska bli mer miljövänligt. Tjänsten har nu som sagt startat upp i Stockholm, men inom kort lanseras den även runtom i övriga Sverige. — Tanken är att vi till sommaren ska ha spridit oss till större städer i Sverige. I Göteborg och Malmö har vi redan ett antal ansluta transportörer, och utöver det ska vi även sprida oss till städer som Västerås, Uppsala, Enköping, Norrköping, Jönköping och så vidare. Vår ambition är att nå ut så brett som möjligt, även om vi — i likhet med många andra liknande tjänster — kanske inte kan nå 100 procent av landet. Än så länge har de två grundarna själva stått för finansieringen av tjänsten, men snart hoppas man enligt Patric Olsson att få in ytterligare kapital. — Nu har vi redan proof of concept på att vårt koncept fungAndreas Klingensjö, medgrundare till Simpel Transport. Simpel Transport flera konkurrensfördelar. — Visst, det finns företag som försökt lansera snarlika tjänster som vår, men det är inte så många som gör det helt digitalt och automatiserat. Sen förbinder man sig inte till något hos oss, det enda man som varuägare eller transportör gör är att anmäla sitt intresse och så kopplar vi på dem till vår tjänst, säger Patric Olsson och tillägger: — Sedan är ju transportmarknaden tillräckligt stor för flera aktörer som oss. Tjänsten lanseras inledningsvis i Stockholm och i skrivande stund, det vill säga i mitten av mars, har Simpel Transport bara varit igång någon vecka. Enligt Patric Olsson har dock redan ett flertal transportörer och varuägare anslutit sig till tjänsten. — I dagsläget har cirka 60 varuägare anslutit sig som kunder. Det är mycket grossister, byggföretag, byggvaruhus, vanliga lager och tredjepartslager, där vissa är miljardbolag och andra bara omsätter någon miljon. När det gäller anslutna transportbolag har man för tillfället cirka åtta åkerier med drygt 1 300 anslutna fordon. — Vi har också kontakt med ytterligare transportföretag som vi dock inte sagt ja till ännu. Vi är noga med att ha rätt balans mellan hur många uppdrag vi har kontra med hur många transportörer vi har. Det får inte vara fler transportörer än vad vi har uppdrag, och inte heller fler uppdrag än vad transportörerna klarar av. Ytterligare konkurrensfördelar som Patric Olsson framhåller är att de har en hemsida skapad av ”en av Sveriges bästa utvecklare”, att de har ett omfattande nätverk och en styrelse bestående av personer med stor erfarenhet i branschen plus att de har en gedigen affärsidé och en skalbar affärsmodell. — Vi tar ut en avgift av transportörerna för varje körning, och eftersom jag själv äger ett åkeri vet jag hur mycket man som transportör behöver få in för att det ska bli breakeven på körningen. Det var där vi började, och det var så vi prissatte hela affärsidén — att vi tittade på vilken nivå vi behöver ligga för att det fortfarande ska vara lönsamt för åkeriet, säger Patric Olsson och fortsätter: NR 3 - 2022 TRANSPORTNYTT Quality Forged Forks ISO/FEM & Blank Forks In Stock Available Now erar, och planen är att vi till sommaren — från maj till augusti — ska ta in kapital för att bygga en organisation. Vi går inte ut med några summor, och vi känner heller inte någon stress vad gäller ekonomin. Redan nu har vi passerat start up-perioden och kan i princip börja ta ut lön, trots att vi i skrivande stund knappt har börjat på allvar, säger vd:n Patric Olsson och säger att de valt namnet Simpel Transport med ett tydligt syfte: — Enkelheten är extremt viktig för oss och ordet simpel betyder för oss att det är enkelt. Vi vill att man ska säga ”vi tar en Simpel” på samma sätt som man säger ”vi tar en Uber”. Hang-On ISO, Blank and Forged Lift Truck Forks with capacities up to 150 Tons. Call Booforge Steel for all of your fork needs. Booforge Steel AB • Box 55 • SE-691 21 Karlskoga, Sweden • VAT NO SE556527269601 Tel +46 586 24 58 00 • www.booforge.com 21 simpel transport