Transportnytt 1
Rivan Haji är en så kallad superuser hos Boozt, v
ilket innebär att han ansvarar för driften av Autostore-anläggningarna och övervakar så att allt fungerar som det ska. Händer det något så stänger han av driften och är snabbt ute på griden för att åtgärda felet. grundläggande mjukvaran till anläggningarna, som Boozt sedan själva har vidareutvecklat och konfigurerat så att den passar Boozt optimalt. Sedan 2019 har de tre företagen Autostore, Boozt och Element Logic ett så kallat R&D-partnerskap, vilket för Boozts del innebär att man i ett tidigt skede kan testa nya hård- och mjukvaror. Det har bland annat lett till att man i sin robotpark har ett antal så kallade Black Line-robotar, som till skillnad från de vanliga röda robotarna kan byta sina batterier själva och därmed vara igång 24 timmar om dygnet. — Vi är ju vad vi kallar för super grid-användare, och det är klart att vi ställs inför vissa utmaningar som inte många andra företag gör. För oss är det väldigt nyttigt att få känna och klämma på nya uppdateringar och mjukvaror, så att allt går som det ska, säger Jimmy Duholm och förklarar hur underhållet av robotarna går till. — Tre tekniker från Element Logic är här fem dagar i veckan, och ibland också på helgen. Beroende på hur gammal roboten är kan ett normalt underhåll ta allt från tio minuter till två timmar, om exempelvis drivremmar, sensorer eller hjul ska bytas ut. Varje robot ska servas var tredje månad, och med tanke på hur många robotar vi har så har teknikerna verkligen att göra. Kör i 30 km/h Om en robot av någon anledning stannar och måste hämtas in måste man tillfälligt stoppa verksamheten i griden och fysiskt hämta in roboten. En tekniker använder sig då av en slags rullstol för att rulla ut på griden och hämta in roboten. — Det är inte särskilt ofta det sker, kanske i snitt en gång om dagen. Det kan bero att roboten tappat anslutningen eller att någon del i den har gått sönder, säger Jimmy Duholm och förklarar att maxhastigheten för en robot är 30 km/h. — Om de kan krocka med varandra? Ja, hypotetiskt — men det kräver att något i en robot går sönder, till exempelvis en drivrem, och att den då fortsätter att rulla. Men då tvärstannar systemet. Hur många portar för in- och utsortering som hör till en Autostore-anläggning beror på hur stor anläggningen är. Den nya anläggning som nu byggs kommer att få totalt 103 portar, av vilka 78 är placerade i den så kallade plocktunneln och primärt är avsedda för plockning. Jimmy Duholm påpekar dock att egentligen samtliga portar kan användas till alla funktioner. — Det övergripande flödet är att vi får inkommande varor via lastbilar från de cirka 1 200 brands vi samarbetar med idag till våra elva terminalportar. Vi tar det då åt sidan, sorterar och NR 3 - 2022 TRANSPORTNYTT 27 Conveyors, Sorters & Belt Curves We’ve Got Your Mail And Parcels Covered Interroll erbjuder lösningar av hög kvalitet för e-commerce, post-, kurir-, express- och paketindustrin. Som en ledande aktör inom CEP-industrin kommer Interroll att driva innovationens gränser med sin nya High-Performance Crossbelt Sorter (HPCS.) Denna representerar en ny utveckling inom sorteringstekniken. Dessutom är Interroll’s Belt Curve, den mest hållbara och driftsäkra lösningen för dina bandkurvor. Kontakta oss för att diskutera dina materialhanteringsbehov. Inför bygget av den nya Autostore-anläggningen har man köpt in över en halv miljon backar, plus en buffert på 50 000-60 000 backar. ”Ibland kan det bli leveransproblem, men har man en buffert så vet vi att vi alltid kan leverera oavsett vad som händer”, säger lagerchefen Jimmy Duholm. levererar sedan in det till våra Autostore-kuber. Insorteringen sker genom att operatören som står vid insorteringsporten öppnar låda för låda, räknar igenom varorna, lägger dem i avsedd back och godkänner via skanning. — Operatören kan då välja att jobba med inkommande varor som ska läggas i hela bins eller varor som ska läggas i exempelvis fjärdedels-bins. Skulle det vara någon saldodiff så lägger man bara varorna åt sidan och så hanterar vi det vid sidan av. Vid själva paketeringen skannar operatören varorna vid plockstationen på motsvarande sätt. Operatören klickar på en order och får genast fram de etiketter som behövs, samtidigt interroll.se Interroll Nordic AS, Halmstad 035-227077 se.sales@interroll.com