Transportnytt 1
tema transport och logistik Ett flertal aktörer ä
r inblandade i byggnationen av en Autostore-anläggning, där det är underentreprenörer till Element Logic som bygger själva griden med tillhörande entresol och undertak och så vidare. Tekniker från Element Logic medverkar sedan vid monteringen och driftsättningen av automationsutrustningen och robotarna, och tekniker ansvarar sedan också för det kontinuerliga underhållet av anläggningarna — som i fallet med Boozt i Ängelholm, där Element Logictekniker är på plats fem dagar i veckan och ibland också på helgerna. — Vi har samarbetat med Boozt sedan Mahmoud Sherwani är projektingenjör hos Element Logic i Lund, vars kontor ska flytta till nya och större lokaler i juni i år. där Sverige ligger i framkant, och som är en förklaring till den svenska marknadens betydelse för Element Logic. — I Sverige gjorde vi ungefär 50 projekt förra året, och då inkluderar jag både nya kunder och extensionsprojekt till befintliga kunder. Omsättningsmässigt är det idag ungefär 50/50 för oss, men för bara fem år sedan var det mycket mer bara nya kunder. Så förutom att vi har haft en kraftig total omsättningsökning de senaste åren så växer vi nu också mycket mer via våra befintliga kunder. Detta har gjort att Lund-kontoret i år dels ska flytta till nya och större lokaler, dels ska anställa ett större antal medarbetare. — Idag är vi totalt 55 anställda i Sverige, men nu ska vi växa med ytterligare 25-30 personer. Så det är en kraftig tillväxt, säger vd:n Thomas Karlsson och övergår till att beskriva hur själva processen med att sälja in och leverera ett Autostore-projekt går till. — Vi har en säljorganisation som arbetar med säljcykler av olika längd, det kan vara case som har snurrat i 7-8 år och det kan vara case som vi stänger på bara några månader. När vi gjort klart en affär jobbar vi ihop med kunden för att sätta detaljerna utifrån ett grundläggande Autostore-koncept. Bland annat handlar det om att ”klä på” Autostoreanläggningen den kringutrustning som ofta krävs, säger Thomas Karlsson och fortsätter: — Det är sällan man sätter den optimala och rätta lösningen i den första installationen, utan den får du vidareutveckla och sätta ihop med kunden och deras konsulter. 32 2017 och de har ju störst anläggningar i världen, så det är klart att det är en jätteviktig kund för oss, säger Element Logicvd:n Thomas Karlsson, som förstås talar i egen sak när han sedan framhåller alla fördelar med Autostore: — Det handlar framförallt om flexibilitet, snabba leveranser och standardlösningar. Branschen har ju i alla år varit fokuserad på en hög grad av kundanpassning och att sätta den optimala lösningen. Men det skapar också risker och onödiga komplexiteter. För risken med färdiga lösningar är att du bygger fel, och så står du där med en lösning som inte är vad du behöver, säger Thomas Karlsson och utvecklar: — Det fina med en Autostore är att den är så otroligt anpassningsbar. Den kan lätt byggas ut när behoven uppstår, och du kan enkelt och snabbt anpassa både den statiska kapaciteten — det vill säga hur mycket du kan lagra i kuben — och den dynamiska kapaciteten, alltså hur fort du kan plocka. Plus att du successivt kan lägga på nya funktionaliteter. Thomas Karlsson medger att exempelvis ett skyttelsystem kan vara rätt lösning i vissa sammanhang, men påpekar samtidigt att dessa är betydligt mer komplexa och inflexibla än en Autostore. — Skyttlar har traditionellt använts i sammanhang där prestandakraven är extra höga, men även en Autostore kan numera skalas upp vad gäller antalet orderrader i timmen — se bara på Boozt och deras höga prestandakrav. Så jag ELEMENT LOGIC Huvudkontor: Oslo Övriga kontor: Sverige (Lund), Danmark, Verksamhet: Finland, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, Italien, Polen, Spanien och Tjeckien distributör av Autostore-anläggningar Antal anställda: 55 i Sverige, ska under året växa med 25-30 medarbetare Omsättning: 2021: cirka 740 miljoner kronor (avser Sverige) NR 3- 2022 TRANSPORTNYTT Medarbetare hos Element Logic i Lund: Sara Annell (t.v.) arbetar som management assistant och Kristina Medved-Lundin är People & Culture business partner. tycker nog att Autostore-anläggningarna mycket väl tar upp fajten med skyttlarna även i det lite högre segmentet. Drygt femtio procent av Element Logic såldes i somras till den tyska private equity-fonden Castik Capital, som därmed gick in som majoritetsägare i företaget. Enligt vd:n Thomas Karlsson har de nya ägarna stort fokus på att verksamheten ska växa ytterligare, vilket är ännu ett skäl till att man nu söker sig ut på den globala marknaden. — Det är klart att även om Sverige är den största marknaden för Element Logic så är det ju inte någon jättestor marknad sett ur ett globalt perspektiv. Men vi är övertygade om att Autostore-tillväxten som skett hos oss i Sverige kommer att ske även i övriga världen och att Sverige inte kommer att vara den största marknaden om några år, säger Thomas Karlsson, vd för Element Logic i Sverige, och avslutar med ytterligare en blick mot framtiden. — Det som kommer att hända framöver är att man automatiserar även själva plockmomentet. Vi samarbetar med företaget Righthand Robotics som arbetar med den teknologi som innebär att operatörerna som idag plockar varor vid plockstationerna kan ersättas med robotar. Det är dock inget som sker över en natt, utan det blir en gradvis evolution.