Transportnytt 1
aktuellt Hård kritik mot regeringens åtgärdspaket
Regeringens åtgärdspaket för att bemöta de höjda drivmedelspriserna till följd av Ukrainakriget får skarp kritik, däribland från Sveriges Åkeriföretag. Direkt efter den ryska invasionen av Ukraina den 24 februari började drivmedelspriserna rusa, något som slagit extra hårt mot åkerinäringen. För att ”stärka Sverige i denna extraordinära situation” presenterade regeringen den 14 mars ett åtgärdspaket som bland annat innebär en tillfälligt sänkt skatt på diesel och bensin juni-oktober 2022 samt av en frysning av reduktionsplikten till 2022 års nivåer. Åtgärdspaketet har dock kritiserats hårt av ett flertal branschorganisationer, däribland Sveriges Åkeriföretag. — Många åkeriföretag börjar få likviditetsproblem vilket innebär att bilarna blir stående om de inte kan betala nästa bränslefaktura. Åkeriföretagen behöver akuta åtgärder nu, om 2,5 månad när sänkningen införs, kan det vara för sent, säger Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande. Även Transportföretagen är kritiska och menar att regeringen visserligen identifierar rätt problem men att man missar viktiga åtgärder. — Det är positivt att regeringen har identifierat problemet vad gäller skatter och reduktionsplikt som driver på drivmedelspriserna, men vår bedömning är att åtgärderna inte är tillräckliga på lång sikt, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och fortsätter: — Som en snabb åtgärd föreslår Transportföretagen även en statlig kreditgaranti för de åkerier som har indexreglerade avtal med kunderna. Transportföretagen ser att många företagare har fått gå i personlig borgen för att de inte beviljats utökad checkkredit trots att dessa har drivmedelstillägg i sina avtal. Färre nya transportbilar väntas bli sålda Hamnfack stoppar ryska fartyg Svenska Hamnarbetarförbundet har varslat om blockad av ryskt gods och ryska fartyg i svenska hamnar. Åtgärderna träder i kraft den 28 mars. Enligt Hamnarbetarförbundet är blockaden en sympatiåtgärd till stöd för Ukrainas hamnarbetare och civilbefolkning under pågående rysk invasion. Åtgärderna innebär att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av ryska fartyg försätts i blockad i svenska hamnar. — Handeln med den ryska staten och allierade privata företag riskerar att finan6 siera den pågående invasionen. Det är inget abstrakt problem för våra medlemmar, utan känns in på bara huden om hamnarbetsgivare ålägger oss att hantera exempelvis rysk olja, massaved eller aluminium under ett 8-, 10- eller 12-timmarsskift, säger förbundsordförande Martin Berg i ett pressmeddelande. Vid tidpunkten för denna tidnings pressläggning fanns inget besked från vare EU eller Sveriges regering om hur ryska och ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar. Enligt regeringen inväntar man hur EU ska agera i frågan gällande gemensamma sanktioner. Till följd av kriget i Ukraina tvingas branschorganisation Bil Sweden revidera ned prognosen för årets försäljning av lätta lastbilar. Detsamma gäller för personbilar. I början av året bedömde Bil Sweden att 44 000 lätta lastbilar och 325 000 nya personbilar skulle nyregistreras i Sverige under året. Den analysen tvingas man nu kasta i papperskorgen. — I dagsläget är det mycket svårt att bedöma de ekonomiska konsekvenserna av Rysslands invasion av Ukraina. Att kriget och de ekonomiska sanktionerna får en stor påverkan på branschen är givet. Den nuvarande prognosen för personbilar på 325 000 och för lätta lastbilar på 44 000 kommer därför att behövas revideras ned, säger Mattias Bergman vd för Bil Sweden och tillägger: — Den nya reviderade prognosen kommer att presenteras i april. NR 3- 2022 TRANSPORTNYTT Göteborgs Hamn (genrebild) Sveriges Åkeriföretag Markus Winkler/Unsplash (genrebild)