Nollelva 1
KROGKRÖNIKA MISSA INTE Saken är fortfarande biff
i krogvärlden Text: Tobias Pettersson Foto: Shutterstock Det vegetariska utbudet förbättras kontinuerligt, men det tycks inte ske på bekostnad av mindre kött. Tvärtom tycks köttet behålla och till och med stärka sitt grepp om kroggästerna, och just nu är det kanske trendigare än på länge. På 80-talet fanns det ett punkband från Linköping som hette Mer Kött. Kanske var valet av bandnamn en reaktion mot dåtidens vegetariantrend. Och kanske är det samma motreaktion vi ser idag också, för i restaurangvärlden ser vi två motstridiga trender som inte borde gå att få ihop. Å ena sidan blir det vegetariska och veganska utbudet hela tiden bättre. Idag kan i stort sätt varje krog erbjuda ett par vegetariska alternativ av hyfsad god klass på menyn, det finns restauranger och caféer som är helt veganska och idag är det så socialt accepterat att äta växtbaserat att ingen längre höjer på ögonbrynen åt det. Fortfarande finns en hel del att förbättra för de kroggäster som inte vill äta animalier, men tittar man på de stora linjerna så är situationen och utbudet för veganska restaurangbesökare betydligt bättre idag än för säg 20 år sedan. Och då tänker man att köttätandet borde minska, och det kanske det har gjort för viss typ av kött. Utan att ha några siffror som belägg känns det som att exempelvis ryggbiff, pepparstek, lövbiff och andra former av rena köttbitar har gått ner som restaurangbeställningar, men det beror nog på vad som är trendigt snarare än värderingsbaserade överväganden. För vi äter fortfarande mycket kött, om än i andra former än en klassisk biff. Kött är faktiskt riktigt inne just nu. Den stora burgartrenden som varit de senaste tio åren hänger fortfarande kvar även om det försvunnit en hel del burgarställen på senare tid. En annan hipp rätt just nu är plankstek, den svenska krogklassikern som fått ett oväntat uppsving, vilket exempelvis märks i att det nu finns Stockholmskrogar som specialiserat sig på just plankstek av alla rätter. Men framför allt är grillat och barbeque riktigt hett för tillfället, och möjligtvis finns det en koppling till den stora countryhajp som rådit de senaste åren. Runt om i landet öppnar det högkvalitativa steakhouse där köttet får ligga och långköras i timme efter timme i röken eller ugnen. Det sker både ute på landsbygden och runt Stureplan i huvudstaden, där grillrestaurangerna numera ligger tätt. Faktum är att Stockholm faktiskt har med två krogar på en lista över världens 101 bästa köttrestauranger, och där Jureskogs AG ligger så högt som på åttondeplats. I Linköping är två av de senaste öppnade krogarna fokuserade på just kött: Brisket & Friends och Umami. I Norrköping har Texas Longhorn gjort comeback efter fem år. Att både kött och vegetariskt trendar samtidigt är ett intressant fenomen, och kanske är det en spegling av världen i stort där polariseringen tilltagit på senare år. Eller så är det ett tecken på att vi människor är mer komplicerade än vad man kan tro. Själv är jag för både bättre vegetariskt utbud och högre kvalitet på kött, så jag är nöjd med de rådande trendvindarna. Österns stjärna ser fram mot sommaren Text & Foto: Tobias Pettersson Med sitt fina läge vid åpromenaden, strategiskt beläget mellan kanalhamnen och Rådhustorget i Söderköping, är Österns stjärna en restaurang som är svår för både turister och fastboende att missa. På deras meny finner man klassisk kinamat som kompletteras med både husmanskost och kötträtter. Eddie Wu är rutinerad i köket och kom till Sverige via en snirklig restaurangkarriär som tog honom från Indien via Jordanien och Österrike. Första stopp blev Malmö 1985, två år senare blev det Eksjö och därefter Linköping 1992-97 innan han tog över restauranglokalen i Söderköping 1998 och förvandlade det från pizzeria till kinakrog. På baksidan finns en lugn och skön uteservering och den hoppas han blir välfylld nu när sommarsäsongen börjar. – Jag hoppas det blir fint väder och att det kommer mycket turister. Vi har satt upp en mysig loungesoffa på den bakre uteserveringen i år, säger Eddie som även rekommenderar uteserveringen på framsidan där gästen har kvällssol och utsikt över folklivet i centrum. Egentligen har Eddie uppnått pensionsålder och planerar därför att sälja restaurangen, men han och frun Denise kör på tills de hittar en lämplig 42 NOLLELVA köpare. De trivs i Söderköping och bor bara en kort bit från restaurangen. Vad rekommenderar du för den som går till Österns stjärna för första gången? – Oxfilé sizzler på husets vis. Det är tunna oxfilébitar i tomatbaserad sås med lök och champinjoner i gjutjärnsgryta. – Sen rekommenderar jag självklart tre eller fyra små rätter som är väldigt populära, särskilt bland de äldre. Vår specialitet är Manchurian kyckling som man inte hittar någon annanstans. Det är lite indisk-kina fusion. Det är små kycklingbitar som man friterar och sen fräser med ingefära, vitlök, paprika och hackad lök. Varför ska man komma till Österns stjärna? – Här får man trevlig service, lokalen är välkomnande och självklart smakar maten bra också.