Nollelva 1
MUSIK E-Type ett av dragplåstren på Brunnen i som
mar Text: Tobias Pettersson Foto: Press/Universal Ännu en sommar med Musik på Brunnen närmar sig och i år är arrangemangen fler än någonsin. Bland årets bokningar finns bland annat populära namn som Pernilla Wahlgren, EagleEye Cherry och E-Type. Arrangören Strenge & Wingren siktar alltid på att utveckla sina arrangemang och i sommar gör man det genom att utöka Musik på Brunnen till två veckor samt att man provar nya inslag som allsång och magishow. Säsongen smygstartar redan den 30 maj med en spelning med Bo Sundström från Bo Kaspers Orkester, men den riktiga musiksommaren drar igång den 30 juni med Eagle Eye Cherry. Sedan duggar musikarrangemangen tätt. Den 1 juli kommer Snash Into Pieces, den 2 juli lirar E-Type, den 3 juli kommer Pernilla Wahlgren och bjuder på en somrig hitkavalkad och den 4 juli är det Danny Saucedo som kommer och uppträder. Efter det får publiken återhämta sig några dagar innan det är dags för nyheten Allsång på Brunnen den 8 juli. Allsången leds av Matilda Grün som gästas av Andreas Weise och Shirley Clamp samt de lokala artisterna Claes Lövgren och William Samuelsson. Den 9 juli blir det street magic med Brynolf & Ljung som bjuder på illusioner och skratt, den 10 juli spelar Niklas Strömstedt och den 11 juli är det Tommy Körberg som står på scenen tillsammans med sin sexmannaorkester. Säsongen avslutas sedan den 3 augusti då Magnus Carlson uppträder tillsammans med pianisten Gunnar Frick. E-Type berättar att han dragit ner rejält på spelandet denna sommar för att få mer tid med familjen, men han kommer ändå hinna besöka en lång rad städer denna sommar varav Söderköping är en. Du är känd för häftiga shower med mycket pyroteknik. Kör du samma show på exempelvis Gröna Lund och Musik på Brunnen? – Det är lite olika. Är man inomhus i en träkåk kanske man kör mer rök och är man utomhus på en festival så brassar vi på med eld, bomber och rök. Så det varierar, på tio gig är det nästan tio olika scenshower. Är det säkert så tycker jag det ingår i showen att det är pyroteknik, det blir helt enkelt ballare. I Norrköping spelade vi på Arbis för inte så länge sedan och det är ett gammalt hus där det absolut inte var tal om någon pyroteknik. Det gick bra det också, men det är alltid roligare när det puffar och pangar lite grann. Ändrar du även setlist mellan spelningarna? – Oh ja, det är olika nästan varje gång. Det är ett sätt för både mig och bandet att känna att vi är på tårna, så det inte bara är samma, samma varje kväll. Även om man bara byter plats på två låtar eller plockar upp någon gammal låt man inte kört på länge så blir det mer livekänsla, man måste tänka till lite och kan inte köra samma mellansnack. Frank Zappa gjorde om låtlistan till varje gig så att musikerna skulle hålla sig skärpta, och det har jag alltid haft som min ledstjärna. – Många artister växer ifrån det där med klubbspelningar när de blir stora och ska bara göra Globen och andra jättstora gig, men jag tycker om att ha en fot kvar i det folkliga lägret och stå på en liten klubbscen där jag kan skaka hand med hela första raden, jag mår väldigt bra av det. Jag vet att Bowie gjorde likadant. Ett par gånger om året spelade han på småklubbar i London bara för att hålla nerven vid liv. Gör du någon ny musik? – Nej, det hinner jag inte med just nu. Men jag har i alla fall byggt en studio och målat den så nu gäller det att få arslet ur vagnen och sätta sig och börja skriva musik. Jag hoppas att tiden finns och jag hoppas det blir bra låtar. Ska jag släppa en singel vill jag att det ska vara lika bra som “True believer”, “Life” eller “Angels crying”. Blir det inte supergrejer tänker jag inte släppa någonting, då tänker jag fortsätta åka ut med det gamla materialet och det har ju gått bra, men det vore kul att släppa något nytt. Varför ska man gå och se E-Type på Söderköpings Brunn? – Jag tycker vi brukar få igång ett bra party så är man på partyhumör tycker jag det finns en anledning att gå och kolla på oss och höra de gamla dängorna. Vill man dansa, kramas och sjunga med gasen i botten, då ska man gå på E-Type. Njut av sommaren! Vårt nästa nummer finns i ett ställ nära dig den 25/6 NOLLELVA 45