Nollelva 1
MUSIK LOKALA LISTAN 5 LOKALA BAND VI GLÖMT ÖSTGÖT
A KLASSIKERN "Ja´måste gå" (Låt, 1980) Linköpingsbandet SPY hade det perfekta punkbandnamnet måste man nog säga. Gruppen fanns bara åren 1979-80 men hann ändå göra ett stort avtryck. Bland de tre olika sättningar som bandet hade hittar vi lokala punkkändisar som Peter Kagerland, Körva, Ronny Punk och Putte Olsson. Största “hiten” fick de med låten “Ja´måste gå” från skivan “SPY´s ½ EP”. Den skrevs redan 1978 av bandet RAS som senare utvecklades till SPY, och vill man höra låten i en modern tappning så kom det en sådan 2024. Det var Linköpingsbandet Knifven som gjorde en tolkning av den på sin coverskiva “Linköping”.. (TP) KOMMANDE SKIVOR 15/5 Shaggy - Lottery 15/5 Hulkoff - Jotunheim 22/5 Dimmu Borgir - Grand Serpent Rising 22/5 Erik Grönwall - Bad Bones 29/5 Joakim Berg - Framtiden som aldrig blev av 29/5 Willie Nelson - Dream Chaser MarysCreek The beginning of the end 29/5 Paul McCartney - The Boys of Dungeon Lane 5/6 5/6 Les Big Byrd - Ruin Everything 26/6 Muse - The Wow! Signal Evergrey - Architects of a New Weave Linköpingsbandet MarysCreek har hängt i sedan 2004 och har under årens lopp varit och nosat på framgången med skivkontrakt och utlandsturnéer. Tre album och en EP senare är nu bandet aktuella med sin nya platta som kom i april. Titeln är “The beginning of the end” och man får hoppas att namnet inte säger något om bandets framtid, för än finns det gott om tunga riff och klassisk hårdrock i gubbarna. Och MarysCreek hävdar själva att plattan markerar början på ett nytt kapitel för bandet, som blandar erfarenhet med förnyad passion och melodisk styrka. Lok a lt mus i kny t t Text: Tobias Pettersson Christer och Maja Christer Johansson har i flera decennier varit Linköpings mest kända covertrubadur, men gör även en del egna låtar. Den senaste heter “Maja” och är hans första egna sångsläpp på fem år. Låten är en slags visrocklåt i ganska klassisk Christer-stil. Vill man höra kan man söka på Christer Trubadur på Spotify. Nytt på g med John Daniel Norrköpingsartisten John Daniel har pytsat ut några nya popsinglar på sistone. Det började i höstas med “Det är värt det”, “Stordåd” och “Tillbakakaka” och fortsatte under våren med “Otänkt bra” och “Vi kommer alltid vara barn”. Och jodå, i juni kommer ett nytt album med titeln “Extraliv”. Vild releasefest väntar Linköpingsbandet VILT har under de senaste åren byggt upp sitt rykte och bland annat hajpats av In Flames. Nu släpper de debutalbumet “Divine Intervention”, en skiva som samlar bandets kompromisslösa vision i ett koncentrat av aggressivitet, intensitet och melodisk tyngd. Releasepartyt sker på Palatset i Linköping den 30/5. Medvind för Edvin Det har varit på tok för lite Edvin Bergsland på sistone på scener och i hörlurar. Det tyckte Edvin själv också, så därför fixade han till ett releaseparty på sin nya singel i början av maj på To Decay i Norrköping. Där körde han och hans band bland annat lite nya låtar, gästlåtar och tolkningar. Jajjamän, Edvin är tillbaka! verkligheten har – Vi lever i mörka och osäkra tider och den format naturligtvis stämningen på det här albumet, även om vi tror att ljusare dagar kommer, konstaterar sångaren, gitarristen, låtskrivaren och producenten Mats Nilsson. MarysCreek brukar inte släppa ifrån sig något halvdant och gör det inte heller denna gång. Nya plattan uppvisar ett stabilt rock´n´roll-hantverk där det mesta från sång till gitarrspel till produktion sitter som en smäck. (TP) maryscreek.com Lokala plattan 1 2 3 4 5 DiEcco Big Time Gliders Those Pyjamas Powertrip Lucius Tipsa oss! Har ni släppt något nytt på Soundcloud? Turné på gång? Ny basist?. Mejla både stora och små bandnyheter till tobias@nolltretton.se 46 NOLLELVA