Printing Friends 1
PRINTING FRIENDS Det är nästan svårt att få de tv
å att prata om hur de jobbar med sin egen utveckling, hela tiden kommer kunden in och tar plats i centrum. Men det är mycket som är gjort internt och man jobbar en hel del med så kallade ”lean”projekt. Allt från olika manuella moment till hur man jobbar med prepress och orderhantering har genomlysts och effektiviserats. Varje anställd ska ha rätt ansvar för att saker och ting ska bli gjorda på bästa sätt och detta är något man har funderat och jobbat mycket med senaste åren. I sann Toyota-anda förbättras processerna ständigt, genom att man hela vägen ner på avdelningsnivå aktivt jobbar med avvikelserapporter, som gås igenom på möten. Gör mindre, få mer. P: Det fungerar ju inte att stå och göra samma fel hela tiden – alla fel arbetas igenom och lösningar tas fram för att de inte ska upprepas. F: För många år sedan var fel en ”ryggsäck” för oss, det är det inte längre. P: Vi försöker uppmuntra folk att aktivt komma med förslag – ingen ska tveka på att ta upp något till diskussion och det har vi lycktas bra med tycker jag. F: Vi lyfter hela tiden fram goda exempel och diskuterar mycket kring nya sätt att jobba. P: Men det finns självklart alltid mycket mer man kan göra. Det är en kulturfråga och ledningen måste också bli bättre om man ska kunna ställa krav på andra. Ständigt förbättras processerna, i sann Toyota-anda. Frågan är hur långt automatiseringen kan gå? Tillslut finns bara robotar och IT-system som sköter hela tryckeriet. Eller? P: Det finns definitivt en baksida med den extrema fokusering på automatisering och effektivisering. Det finns ju inget som kan stoppa utvecklingen … P: När systemen blir för effektiva så slutar man till viss del att tänka. Människan är bekväm och ibland litar man kanske lite för mycket på den automatiska processen? Det är viktigt att det görs mänskliga värderingar också om slutresultatet ska bli riktigt bra. Det jobbar vi hela tiden med att utveckla – parallellt med de IT-baserade lösningarna. F: Då blir det mycket svårare att utveckla ett mervärde till produkten också, om man inte tittar på den, och funderar på vad den ska användas till. P: Många beställare saknar grafisk kompetens och då krävs det att en person hos oss sätter sig ner och faktiskt funderar på vad det är kunden behöver. F: Gör vi det så blir det alltid mer jobb till oss och en bättre produkt, med högre värde, till kunden. Det kan vara så enkelt som att man föreslår att en broschyr som kommer att bläddras mycket i ska lackas för att få bättre hållbarhet. Om ett sådant jobb beställs i en webbshop så kommer den frågan aldrig upp och kunden får en sämre produkt. s. 20