Omtanke 1
»Att bli utsatt i skolan drabbar särskilt känslan
att höra till, att vara värd något« Många barn är utsatta både i skolan och hemma. verbalt 82,5 procent och bevittnat våld 32,0 procent. Flickor utsätts för fysiskt 41,2 procent, verbalt 77,4 procent och bevittnat 32,0 procent. Ett stort problem är att både forskning och insatser ofta görs i stuprör, man arbetar med mobbning för sig, bevittnat våld i hemmet för sig. Detta trots att vi vet att så många är utsatta för flera typer av våld och kränkningar samtidigt. – Om vi får reda på en typ av våld måste vi ta reda på om det finns fler former av utsatthet. Det är svårt att hjälpa våldsutsatta barn. De är ofta rädda att stödinsatser ska leda till ökad utsatthet. Forskning visar att barnen värdesätter att själva få ta initiativ till hjälp och att de får möjlighet att välja själv. Det är extra viktigt när man har utsatts för våld och självvärdet är skadat. Att ha förtroende för den man berättar för är också viktigt. Vissa elever vittnar om hur till exempel en skolkurator har informerat lärare utan att stämma av med eleven först att det var okej. – Det kan ta lång tid innan man vågar lita på någon. Ibland kan barn testa en persons förtroende innan man öppnar sig. Det finns också de som inte har varit med om så allvarliga saker och inte har behov att prata, säger Åsa Källström. Det är viktigt att informera om vilken hjälp som finns att få. – När man ska låta ett barn komma till tals om vilken hjälp som passar bäst så kräver det att barnet vet vad det finns för alternativ. Många tror att Soc. bara tar barn ifrån sina föräldrar. Då kan det vara svårt att nå fram, avslutar hon. ● Barns och ungas utsatthet Den här boken lyfter fram och diskuterar olika former av våld och kränkningar som barn och unga kan utsättas för inom ramen för de sociala relationer de ingår i. Bokens första del beskriver, diskuterar och problematiserar vad som karakteriserar barns och ungas utsatthet i olika sammanhang, såsom i familjen, i skolan, i kärleksrelationer, på fritiden, i det offentliga och på nätet. Den andra delen behandlar hur utsattheten kan förstås och förebyggas, samt hur utsatta barn och unga kan bemötas och stödjas. Åsa Källström och Björn Johansson är redaktörer för boken. WWW.STUDENTLITTERATUR.SE www.ssil.se | 23