Nordens Tidning 1
Freden i
Kiel, 14 januari 1814, avslutade Napoleonkrigen som hade varat i cirka 20 år och plågat Europas befolkning oerhört. I Norge hade det varit svältkatastrof då Englands flottblockad hindrade spannmålsfrakter att nå fram från Danmark. Värst var året 1809. Jag kan rekommendera läsning av Henrik Ibsens ”Terje Viigen” där händelserna i denna episka dikt utspelar sig under denna tid. udskapet om freden nådde Norge i slutet av januari. Ledande män i Norge blev eniga om att inte acceptera det stormakterna hade bestämt i Kiel. Troligen spelade den danska tronföljaren Kristian Fredrik en ledande roll i händelseutvecklingen. Man kände sig ”bortgivit och bortbytt” som Jacob Aall (en av Norges ledande män) ska ha sagt. I mars månad valdes representanter i landet (inte norr om Trondheim på grund av avståndet ) för att mötas i Eidsvoll 10 april. Redan 17 maj 1814 var en ny grundlag klar och Kristian Fredrik blev vald till Norges kung. Grundlagen var Europas friaste grundlag. HUR REAGERADE Karl Johan på händelseutvecklingen i Norge? Han hade ju Kung Karl Johan porträtterad av Carl Vilhelm Nordgren. ”spelat kort” med stormakterna och vunnit Norge utan för stora insatser. I MAJ KOM Karl Johan tillbaka till Sverige med sina trupper och började genast att planera sitt tåg mot Norge. Den 26 juli startade kriget. Karl Johan hade en armé på 45 000 man och den norska var på 30 000 man. Norge kom snart i underläge. Halden intogs och Fredriksten fästning omringades. Redan 3 augusti skickar Karl Johan en fredstrevare och 14 augusti blir vapenstilleståndet underskrivet i Moss. Karl Johan har lovat att låta norrmännen få behålla sin grundlag. Det finns olika meningar om vapen Mitt arbete som både lärare och författare ger mig många spännande möten och det är just i dessa mötessituationer som jag slås utav hur viktigt det här med kultur är. För mig är kultur allt omkring oss: människor, samtal, språk, mat, kläder, musik, bilder, miljöer och litteratur. Det rika kulturlivet pågår och pulserar men många gånger lite för långt utanför klassrummets väggar. Jag undervisar i ämnet svenska på högstadiet och för mig är det viktigt att arbeta vidgat och uttrycksfullt när vi läser, skriver och samtalar. Klassrummet ska bjuda in till att få arbeta med estetiska uttrycksformer där eleverna kan hitta idéer, uppslag och inspiration. Kultur ska nämligen, tycker jag, erbjuda och förena, visa på möjliga och ibland omöjliga vägar till skapande. Kultur är en del av skolan och inte något som sker utanför men det krävs kunskap och engagemang från vuxenvärlden. Och det är där jag vill vara, vara en del av. Med mina böcker som jag skriver har jag hittat min möjliga väg in i klassstilleståndet. En del norrmän menade att man borde ha slagits mer för sin självständighet och en del svenskar tyckte att Karl Johan var alltför eftergiven. Man förhandlade fram till 4 november då Riksakten blev undertecknad. I Riksakten blev förhållandet mellan rikena reglerat. Intressant är att i denna står följande : ”Ei ved våpen, men ved fri overbevisning tilvejbrakt, og att den skulle alene fastholdes ved innbyrdes erkjennelse av folkens lovliga rettigheter. ” INTE SÅ KONSTIGT att högadeln i Sverige blev arga och missnöjda. Det enda länderna hade gemensamt var kungen och utrikespolitiken och kungen hade till och med mindre makt i Norge eftersom han där hade utsättande veto och inte absolut veto som i Sverige. Karl Johan var dock nöjd med att få kontroll på den norska utrikespolitiken och att länderna tillsammans blev lättare att försvara. Avslutningsvis kan jag slå fast att Norge förlorade kriget men vann vid förhandlingsbordet. Det var tydligt att man hade olika syn på unionen i Norge och Sverige och detta medförde att unionstiden blev full av konflikter, men det är en annan historia. BERIT BRAGE rummen. För att dela med mig, för att väcka intresse för det skrivna ordet, för att inspirera. En bok är en väg, teater kan vara en annan. Det finns vägar som ännu inte blivit upptäckta, är det inte dags att börja leta? MARIA EDGREN LÄRARE OCH FÖRFATTARE För dig som vill veta mer: www.samladetankaromskolaochlitteratur. wordpress.com Vill du lyssna hur jag inspirerar i klassrummen? Lyssna här: http://ur.se/Produkter/183582Lararrummet-En-sagostund- for-jorden nordens tidning nr 1 | 2015 25 WIKIPEDIA