Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 9 • VECKA 9 • TISDAG 1 MARS • 2022 • ÅRG 27 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Kampen för en trygg och fungerande framtid era perfekt, förklarar Anna och berättar att hon och hennes man Anders inte kan släppa ansvaret över Agnes trots att hon fyllt 18 och flyttat hemifrån. Agnes har en flerfunktionsnedsättning och behöver stöd dygnet runt. Att hon skulle flytta till ett kollektiv var inte självklart. Kommunen föreslog traditionell gruppbostad eller egen lägenhet med personlig assistans. I SOMRAS fyllde Agnes 18 år och det firades hemma hos familjen. Foto: lina abrahamsson n ÖSTERÅKER I somras fyllde Agnes Pella 18 år och flyttade kort därefter till en egen bostad i ett kollektiv i Margretelund. För att hennes liv ska flyta på krävs det dock att hennes föräldrar är redo att hoppa in vid assistenters sjukfrånvaro och kan samordna alla instanser. Nu är Agnes mamma aktuell med sin femte barnbok inspirerad av den egna familjen – denna gång med temat framtiden. Det är onsdag eftermiddag och vanligtvis ska Agnes Pella åka och bada på Solskiftesbadet. Men idag är hon istället hemma med mamma Anna i föräldrarnas hus då hennes assistenter har personalmöte. Dessutom är den assistent som skulle ha arbetat sjuk. – Det är sårbart. Vi har många assistenter, nio stycken, men det är ändå svårt att få det att fung– Agnes har stora omvårdnadsbehov och behöver assistenter som känner henne mycket väl vid sin sida. Men att bo själv är inte hennes grej, hon älskar när det händer mycket omkring henne. Så när vi förstod att det fanns ett kollektiv här i Åkersberga tvekade vi inte en sekund. Vi vill att Agnes, som vilken 18-åring som helst, ska kunna vara självständig och skapa sig ett eget liv. Och det märks att hon trivs, hon mår bättre än på länge, säger Anna. Det finns dock ännu ingen plan B när någon assistent blir sjuk. – Vi försöker en hitta av Agnes liv. Vi har anställt en arbetsledare och tillsammans med henne, assistansanordnaren och de övriga assistenterna försöker vi hitta en hållbar lösning. Personlig assistans är ett livsviktigt verktyg för att kunna leva sitt liv på sina egna villkor, men som det ser ut idag hamnar den yttersta beredskapen ofta hos de anhöriga. Jag vill inte att Agnes systrar ska känna att ansvaret hamnar i deras knän när vi dör, säger Anna. Nya barnboken ”Operation framtiden” handlar därför om syskons tankar om hur det ska bli när föräldrarna inte längre finns. Anna har under arbetet med boken träffat vuxna syskon som uttryckt att de anpassat sina liv och planerat i smyg för hur de ska hjälpas åt när den dagen kommer. Hon hoppas att boken ska starta samtal i många funkislösning på det här så att vi blir mindre involverade i den praktiska delen En av böckerna i serien Funkisfamiljen ska sättas upp som teater i höst av Torgteatern. bild: libris Förlag familjer redan när syskonen är små, för att lyfta det ”tabu” som kan finnas kring ämnet. Men Anna hoppas också att boken ska sprida kunskap om hur vardagen kan Anna Pella har arbetat fram en funkisflagga och drömmer en dag om en funkisparad. Foto: Privat se ut till alla som inte lever i en funkisfamilj. – En av de största utmaningarna i föräldraskapet till Agnes har varit omgivningens fördomar och bemötande, och genom mina barnböcker hoppas jag att den yngre generationen blir mindre rädda för det som är annorlunda än vad min egen generation är, avslutar Anna. Lina Abrahamsson redaktionen@fixmedia.se Hunden Juni stöttar i skolan ATT FÅ SÄLLSKAP av Juni vid lunchen kan skapa matro eller så kan skolhunden uppmana till rörelse om en elev är stillasittande. När Juni har sin väst på sig är hon helt koncentrerad på jobb istället för lek. Foto: nicole nordberg /malin ottosson n VAXHOLM Rhodesian Ridgebacken Juni har arbetstiteln skolhund. Hon hjälper till på Söderfjärdsskolan och ger elever extra stöd tillsammans med hundförare Nicole Nordberg. Sedan början av året har hunden Juni stöttat elever på grundskolan Söderfjärdsskolan i Vaxholm. Att ha en hund i klassrummet kan erbjuda elever en typ av stöd som människor inte kan ge och stöttar på ett kravlöst sätt. –Det kan göra stor skillnad att ha en hund i klassrummet. Juni blir en brygga mellan eleven och dennes klasskompisar och lärare, säger Nicole Nordberg som är både hundförare och resurspedagog. Arbetet sker i samarbete mellan Nicole Nordberg och Jenny Råsten som är specialpedagog på skolan. Det är ett mindre antal elever som får stöd av Juni, som exempelvis barn som inte vill gå till skolan. –De flesta elever tycker det är positivt och kul med en hund i klassrummet, berättar Nicole. Juni är utbildad till resurshund som tog runt ett år. Juni har också fått genomgå ett lämplighetstest för att se att hon klarar av att arbeta med barn. För att se till att ingen får en allergisk reaktion tvättas Junis päls med antiallergischampo och om det finns hundallergiker i klassen sitter Juni med elever i ett särskilt rum, annars är hon i klassrummet. –Stödet från en skolhund kan skapa ÄVEN ELEVER PÅ Vaxö skola ska få arbeta med skolhunden Juni under våren. arbetsro, glädje och motivation. En hund är inte dömande och skvallrar inte, avslutar Nicole. Lina Abrahamsson redaktionen@fixmedia.se