DMH 1
TEMA SPECIALSLÄP Westbay’s Toolbox ritas upp efte
r dina önskemål. Från mindre varianter med totalvikt 750 kg och upp till större 3500 kilos versioner. Foto: Westbay. H är på DMH är vi alltid intresserade av att skriva om saker som ligger i tiden. En tydlig trend de senaste åren är att intresset för släpvagnsbaserade lösningar har ökat bland yrkesproffs inom områden som bygg, anläggning och transport. Framför allt för mer eller mindre skräddarsydda ekipage. PÅ MÅNGA SÄTT är det förståeligt. För visst har släpvagnar många uppenbara fördelar jämfört med alternativen, i första hand större skåpbilar eller olika typer av lastbilar. Det mest uppenbara för de flesta är kostnaden. Ett släp är inte bara många gånger billigare i inköp, det är dessutom närmast underhållsfritt och omfattas inte av förmånsbeskattning. Ett släp har ofta också en större lastkapacitet, särskilt när det kommer till skrymmande material, och kräver till skillnad mot lastbilar inte fler bokstäver i körkortsbehörigheten för att framföras. En uppenbar fördel, särskilt för mindre företag med ett begränsat antal firmabilar, är att släpet inte är direkt kopplat till ett specifikt fordon – och kan även lämnas kvar på arbetsplatsen. För att på bästa sätt reda ut skillnaderna mellan de alternativ som finns på marknaden idag har vi tagit hjälp av experter hos tre av branschens vassaste tillverkare, och dessutom pratat med slutanvändare som berättar om sitt val av släp, och hur de använder det i sina respektive verksamheter. VANLIG MISSUPPFATTNING Innan vi dyker in bland hårdvaran, låt oss först ta en titt på några centrala begrepp när det kommer till just släpvagnar. Praktisk användning till exempel. Hur tungt får du dra, och vad krävs för att få göra det? Enkelt uttryckt kan man säga att det handlar om två saker: körkortsbehörighet och vad dragbilen håller för. 43