DMH 1
TEMA SPECIALSLÄP Hur många är det egentligen som
använder de där digitala verktygen? – Jag skulle ändå säga att de flesta av våra kunder gör det i någon utsträckning. Många företag erbjuder ju den typen av lösningar idag, till exempel IKEA, eller hela bilbranschen. Det är bra att man som kund kan läsa på lite innan och klura själv. Men ibland kan ju också en färdig produkt vara den bästa lösningen. Man behöver inte uppfinna hjulet varje gång. ”INGA ROBSON-RULLAR” En ny typ av släpvagnsprodukt som avslutning. Under hösten har Borlänge-baserade Lifton AB, som de flesta i branschen känner till som en ledande återförsäljare av maskiner som bomliftar, skyliftar och saxliftar, lanserat en mobil trailerkran från tyska tillverkaren Paus som de menar kommer att ta marknaden med storm. – Konceptet är inte helt nytt, men nära på, säger Rickard Lindberg, vd för Lifton. Det är någon aktör som plockat hem någon enstaka liknande maskin, men vi är de första som går ut brett med en sådan här produkt. Vi har precis presenterat kranen för flera stora Rickard Lindberg, vd för Lifton. företag, och överlag har det varit riktigt, riktigt bra respons. Trailerkranen kommer i två modeller: SKYWORKER PTK 31 och SKYWORKER PTK 27, där produktnamnen skvallrar om bomlängden, 27 respektive 31 meter. En av de största skillnaderna mellan de två kranarna är annars att den större modellen SKYWORKER PTK 31 har hydraulisk bomarm, och en egen dragstång. Båda kranarna kan fås med diesel eller bensinmotor och PTK 31 kan förses med elmotor. SKYWORKER PTK 31 erbjuder en nyttolast på upp till 1 600 kg och en maximal bomlängd på 31 m. Utöver bensin/diesel kan kranen även drivas med elmotor. Foto: Lifton. Drift- och funktionsmässigt samt sett till hur kranarna används, är dom i övrigt ganska lika. Det är samma drivning, samma radiokontroll och samma utförande. – Vi hade två stora företag här igår som var här och tittade. Det ena var en takfirma som lägger tak. Man lyfter upp material som pannor och läkt, och man lyfter ned byggavfall under arbetets gång. Ett annat företag arbetar med markentreprenader. De såg möjligheter med att kunna lyfta ut armeringsmattor som ska långt ut på plattorna. Hur ser alternativen ut idag? – Måste du lyfta någonting, och inte har en sån här lösning. Då är alternativet idag att ringa efter en stor mobilkran, eller en stor lastbil med kran. Den typen av kranar gör också mycket märken och skador på marken där de används. Du behöver stora passager där kranarna ska ta sig in, och du är ofta tvungen att ta ned häckar och grindsstolpar. Det är tunga maskiner, och det är framför allt väldigt dyrt och hyra en maskin med förare som har YKB [yrkeskompetensbevis] och krankort. Det är så man jobbat i Sverige hittills. Det spelar liksom ingen roll om det är 150 kg eller 1,5 ton som ska lyftas. Det är samma maskin som kommer. Vilka är det framför allt som kommer att kunna ha nytta av en sån här lösning? – Det här är en produkt som många kan använda, fortsätter Rickard. Takläggare, snickare, målare, elektriker och husleverantörer. Och allt från privatpersoner till stora byggfirmor kan ha nytta av kranen. Just mångsidigheten är fantastisk. Det är också en maskin som vi definitivt tror kommer att finnas på hyrfirmorna i framtiden. Hur fungerar det, rent praktiskt, att jobba med kranen? – Du hakar på kranen bakom bilen. Och där kan du välja att ha den 49