DMH 1
TEMA SPECIALSLÄP DET LILLA ENTREPRENADFÖRETAGET W
estbay’s Raceliner finns upp till flakmått 6 600 x 2 470 mm och lastar allt från gods till fordon. Foto: Optimal Lifting. registrerad för 80 km/h eller som LGF (långsamtgående fordon) för 30 km/h. Man kör ut kranen på arbetsplatsen. Kranen har egen drift på hjulen, så du behöver inte backa kranen på plats. Drivningen är extremt bra. Det är inga Robson-rullar som på många skylifts, utan riktiga kugghjul som biter i ordentligt och klarar ganska stora lutningar. Kranen har automatisk stödbensuppställning och nivellering. Det är en knapp, så ställer kranen upp sig själv. Sedan är det bara att börja jobba. Från att du hängt av den från bilen så pratar vi kanske om 3–5 min innan du kan börja jobba. Vilken typ av certifikat/utbildning krävs för att använda kranen? – Det som behövs för att kunna använda kranen är utbildningen Säkra lyft samt utbildning för minikran [upp till 10 tonmeter]. Vad ligger en sån här kran på kostnadsmässigt? – Vi har gått ut med ett erbjudande. Tar man den mindre kranen [PTK 27] på leasing, så hamnar man på en summa runt 8 000–8 400 kr per månad. Det kan jämföras med en lastbilsmonterad kran med förare, som kostar runt 2 000 kr/tim. Så länge man jämför äpplen med äpplen så är det ekonomiskt sett en ”no brainer”. ✖ Stefans släplösning från Bålsta Släpet lastad med minigrävaren Kubota KX019-4, en maskin på 1 855 kg. Foto: LSJ Trading Gräv & Schakt. DET HUVUDSAKLIGA VERKSAMHETSOMRÅDET för LSJ Trading Gräv & Schakt är att gräva ned fiber. Till detta används dels en minigrävmaskin på 1,9 ton från Kubota, dels en större grävmaskin när det handlar om jobb som linjegrävning. För att transportera den mindre Kubotamaskinen använder företaget ett öppet släp från Bålsta Släpet, medan den större grävmaskinen transporteras på lastbil. – Jag köpte släpet när jag köpte minigrävaren, säger Stefan Järrefors, LSJ Trading Gräv & Schakt. Det är ett släp på 700 kg, ett av de större släpen som Bålsta Släpet har. Släpet har en ramp, du fäller ned en lem, kör upp maskinen och binder sedan fast maskinen på fyra hörn. Det är jättesmidigt. Man låser släpet fram i kulhandsken, vilket är bra. Man slipper ha en massa extra lås med sig. Vad är det framför allt som skiljer ditt specialsläp från ett ”vanligt” släp? – Det är mycket kraftigare, och har en kraftigare stomme och är förstärkt, särskilt undertill, för att orka med. Sedan är det också boggie-släp [släp med två axlar som sitter mindre än två meter från varandra], med fyra hjul. Spontant är jag väldigt nöjd. Det är kvalitet rakt igenom. Det säger dem även på besiktningen. Den går igenom rakt av. Överlag är jag väldigt nöjd. Det är kvalitet rakt igenom. Jag har haft det här släpet nu i fyra, fem år och kört en hel del grävmaskiner med det. Det är knappt så att det syns. Stefan Järrefors, LSJ Trading Gräv & Schakt. Foto: Privat. Brukat du lämna släpet kvar på arbetsplatsen? – Det beror på jobbets natur, och var man jobbar någonstans. Är det ett utsatt område vill man ju inte ha kvar grejerna. Är det ute på landet kanske grejerna kan vara kvar. ✖ DEN MODERNA HANTVERKAREN 9 2022 50