Klimatrapport 2020 1
Introduktion Klimatförändringarna är den största
utmaningen samhället står inför. För att undvika de mest allvarliga konsekvenserna av klimatförändringarna bör den globala uppvärmningen begränsas till 1,5℃ jämfört med förindustriell tid. Världens nationer har, genom Parisavtalet, kommit överens om att begränsa den globala uppvärmningen till väl under 2℃ med en ambition om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5℃. För att samhället ska lyckas med att begränsa uppvärmningen krävs det att alla aktörer, offentliga såväl som privata gör sitt för att reducera sitt klimatavtryck. En del i att kunna reducera en verksamhets klimatavtryck är att medvetandegöra källorna till klimatpåverkan genom verksamhetens hela värdekedja; allt det som krävs för att en verksamhet ska kunna producera och sälja de produkter eller tjänster de gör. Klimatberäkningar är grunden för att medvetandegöra källorna till en verksamhets klimatpåverkan genom värdekedjan, de är grunden för att följa och kunna reducera verksamhetens klimatavtryck i linje med Parisavtalet om att begränsa den globala medeltemperaturen till 1,5℃ och de är grunden för att identifiera och prioritera de åtgärder som krävs för att möjliggöra denna reducering av klimatpåverkande utsläpp. För att säkerställa att en verksamhet är i linje med Parisavtalet bör verksamheten sätta forskningsbaserade mål enligt Science Based Targets följt av de initiala klimatberäkningarna. Oleter Group har, som ett av bara 481 företag globalt, committat sig till Science Based Targets Net Zero-standard, den mest ambitiösa målsättningen om en klimatneutral värdekedja. Under andra kvartalet 2021 kommer Oleter Group utveckla och skicka in de forskningsbaserade målen för validering. Science Based Targets är en internationell standard och samverkan mellan UN Global Compact, WRI, WWF och CDP med syftet att hjälpa företag att veta hur mycket och hur snabbt de måste minska sina utsläpp för att vara i linje med Parisavtalet. Många svenska företag har redan satt, och fått sina mål verifierade. H&M, Volvo Car Group, Scania, Tetra Pak, Telia, Electrolux, Ericsson Group, Billerud Korsnäs är några av de som satt de mest ambitiösa klimatmålen, inklusive mål om netto noll utsläpp. Många fler företag bör sätta mål som ovan för att samhället ska klara utmaningen och det är glädjande att Oleter Group har valt att ta detta viktiga steg i ett vidare klimatarbete om en verksamhet som arbetar i linje med Parisavtalet och inom de planetära gränserna. Petter Palander, VD The Climate Action Agency, by Wocha AB 3