JBF_3_2021 1
juridik Jafo vann tvist om golvbrunnar Reklamombu
dsmannen, Ro, delar vvs-tillverkaren Jafos uppfattning att Faluplasts reklam om golvbrunnar var vilseledande, särskilt då Faluplast medgav att det kan finnas likvärdiga produkter. Reklamen strider därför mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. DEN REKLAM JAFO hade anmält till Ro var ett 60 sekunder långt inlägg på Instagramkontot ”faluplast”. I inlägget med video och text uppges bland annat ”Gång på gång hör man talas om fuktskador på grund av att golvbrunnar är felinstallerade. Det vi på Faluplast nu gjort är att vi installerat en helt ny golvbrunnsserie: Sveriges säkraste golvbrunnar”. Enligt Jafo finns det inga belägg för att Faluplast brunnar är Sveriges säkraste, och därför är reklamen vilseledande för installatörer och kunder. Förnekar vilseledande Faluplast pekar på en enkätundersökning som företaget gjort med drygt 1000 yrkeskunniga som i huvudsak installerar tätskikt i våtrum, och framhåller att det är mycket viktigt att tätskiktet på ett säkert sätt ligger an mot golvbrunnens utformning för att fukt inte ska tränga ut i byggnadskonstruktionen. Enkäten hade tre svarsalternativ och av de svarande hade över 70 procent valt alternativet Faluplast brunn med klämring som säkrast såväl vid installationstillfället som efter 10-20 år. Faluplast uppger vidare att bolaget har levererat tiotusen22 tals golvbrunnar med klämring och att ingen av dem har reklamerats. Det har heller inte inkommit några kundpåpekanden om att produkten skulle vara svår att montera eller riskera läckage. Faluplast medger att det är möjligt att det finns produkter som är lika bra, men de är inte bättre. Företaget anser att de presenterade faktaunderlagen visar att produkten på goda grunder kan benämnas ”Sveriges säkraste golvbrunnar”. Medgivande fällde Ro konstaterar att “en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att det inte finns några andra golvbrunnar i Sverige som är säkrare vad gäller att motverka fuktskador.” Eftersom Faluplast har medgett att det kan finnas andra produkter som kan visa lika bra resultat, så är det inte styrkt att det inte finns några andra golvbrunnar i Sverige som är säkrare än Faluplasts vad gäller att motverka fuktskador. Ro slår därför fast att reklamen är vilseledande och den strider därmed mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. JBF ■ 3-2021